Portál občana se měl stát jakýmsi prostředníkem mezi občanem a úředníkem. Lidé si mohli vybrat ve webové aplikaci životní situace, které chtěli řešit - od vydání občanského průkazu přes povolení stavby až po žádost o grant. Z pohodlí domova pak mohli komunikovat s úředníky nebo kontrolovat, za co město utrácí peníze. Prostřednictvím platební brány bylo možné uhradit některé poplatky. Jenže zájem o webový portál byl mezi občany minimální.

„Za pět let provozu využilo tuto aplikaci jen 81 občanů. Za celý loňský rok jich bylo pouze 13 - a ti prostřednictvím portálu platili povinné poplatky. Náklady na servisní a technickou podporu přitom představovaly částku 600 tisíc ročně, to znamená, že město za každého z těchto třinácti lidí zaplatilo asi 46 tisíc korun,“ shrnula mluvčí přerovské radnice Lenka Chalupová.

Město s ohledem na koronavirovou krizi výdaje pečlivě zvažuje a nemůže si dovolit financovat portál, o který není zájem.

„Nemá smysl podporovat drahý a mrtvý projekt. Celkové náklady na elektronizaci veřejné správy v rámci IOP 09 činí za pět let zhruba 180 milionů korun, když do toho započteme i roční částku 9 milionů na servisní podporu v rámci udržitelnosti projektu. Některé jeho části dál využíváme - třeba metropolitní síť, jiné už ale využívat nebudeme,“ zdůvodnil přerovský primátor Petr Měřínský (ANO).

Opozice: Krok zpět od digitalizace

Že je odstavení Portálu občana krokem zpět od digitalizace, si myslí opozice.

„V současné situaci se musí samosprávy zaměřit na posílení komunikace občana s městem v on-line prostředí. V Přerově jsme takto vytvořený systém měli a teď ho vedení města ukončilo,“ pozastavuje se nad tím krajský zastupitel za Piráty Martin Švadlenka.

Portál občana měl prý od počátku několik vad, které se zastupitelé snažili připomínkovat a řešit. Podařilo se třeba zprovoznit platební bránu, ale stále bylo nutné některé funkce portálu vylepšovat tak, aby byl jako celek pro občany užitečný.

„Město se ale místo propagace a vylepšení systému na Portál občana jednoduše vykašlalo. Momentálně po kliknutí na stránku portal.prerov.eu uvidíte jen chybou hlášku serveru. Myslím si, že je to pro tuto část projektu IOP 09 naprosto příznačné. Portál občana byl prostě nezvládnutý a označení přerovský tunel Blanka, jak celý projekt označil bývalý primátor Vladimír Puchalský, je v tomto případě bohužel zcela na místě,“ doplnil Martin Švadlenka.

O služby nepřijdou

Občané o služby, které jim byly poskytovány, nepřijdou. Část z nich přebírá stát a bude je poskytovat ze svého Portálu občana.

„Nová platební brána bude na webových stránkách města spuštěna během několika týdnů a údaje o svých platbách budou moci občané nadále zjišťovat nejen telefonicky, prostřednictvím e-mailu, ale v krátké době i ze speciální webové aplikace, která jim zprostředkuje údaje přímo z ekonomického a účetního systému magistrátu,“ řekla mluvčí radnice Lenka Chalupová. Do spuštění nové platební brány mohou hradit své platby nejen z účtu na účet, ale i prostřednictvím platbomatu a bezhotovostně na všech pokladnách.

Projekt v hledáčku detektivů

Kolem záměru na elektronizaci veřejné správy IOP 09 byla v době, kdy se schvaloval, spousta emocí. Tehdejší lídr opozice Vladimír Puchalský (SpP) upozorňoval na zbytečné plýtvání finančními prostředky v době, kdy v některých místních částech chybí tak zásadní věci jako je třeba kanalizace.

O zakázku IOP 09 se v roce 2014 zajímali detektivové z protikorupčního útvaru, kteří podnikli razii na magistrátu a zabavili dnes již bývalému primátorovi města Jiřímu Lajtochovi, jeho prvnímu náměstkovi a některým úředníkům počítače.

Policisté tehdy v souvislosti s kauzou zakázek na informační systémy zasahovali na čtyřiceti místech v republice, mimo jiné i v Olomouci a ve Zlíně. Pětice firem, které se přihlásily jako zhotovitelé do výběrového řízení na projekt IOP 09, dostala v roce 2020 pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

„Od začátku jsme to vnímali jako podezřelou zakázku a věřím, že se někdy vyšetří. Zastupitelé tehdy odhlasovali něco, čemu nerozuměli a nikdo jim nebyl schopen vysvětlit efekt. To, že Portál občana zůstal nevyužitý, je ostudné,“ ohlíží se zpět zastupitelka Helena Netopilová (SpPP).