„Loni na podzim, kdy došlo k vyjednávání nových obchodních podmínek, jsme se s jedním z řetězců nedomluvili. Roky jsme přitom dodávali za určitou cenu. Navrhli jsme lehké zdražení základních komodit, protože naším krédem je zachovat známou kvalitu přerovského chleba a rohlíků," vysvětlil ředitel pekárny Racek Václav Vrána.

Odpovědí řetězce ale podle něj bylo, že byli od 1. prosince nahrazeni jiným dodavatelem.

„Chléb a rohlíky nyní do Přerova dováží společnost, která má nejbližší pekárnu v Uničově či Brně. Nejhorší na tom je, že zákazník je stejně po škole. Za stejné peníze si totiž v marketu koupí horší kvalitu. Když se pečivo zaváží ze vzdálenosti sto kilometrů, nikdy nemůže zůstat čerstvé," řekl.

Pekárna Racek, která loni oslavila padesát let své existence a zaměstnává na 220 lidí, ale díky tomu přišla o pětinu své výroby chleba a rohlíků. „Pokud ztratíte 26 tisíc rohlíků a 1600 chlebů, tak je to dvouhodinová výroba. Zatím propouštět nemusíme, ale v budoucnu nás to zřejmě nemine," podotkl.

Hlasujte v anketě pod článkem, jaké pečivo nejčastěji kupujete.

Poté, co pečivo od Racka zmizelo z některých supermarketů, zvýšil se podle ředitele prodej chleba a rohlíků v kamenných obchodech v Přerově – například v Klivarově, Čechově nebo Kozlovské ulici. „Přerovský zákazník si na chleba dojde, ale v ostatních městech lidé tu možnost nemají," posteskl si.

Fakt, že drobní pekaři nemají na růžích ustláno, potvrzuje i majitelka pekárny Tiefenbach Vladimíra Skopalová.

„My se do řetězců ani nesnažíme proniknout, nejsou naším oborem. Jsme stoprocentně ruční pekárna, historicky nejstarší v republice," ře­kla.

Drsná konkurence

Praktiky některých obchodníků jsou podle jejích slov nevybíravé a konkurenční prostředí drsné.

„S cenami ale rozhodně podlézat nebudeme. Sázíme na to, že máme historii, a i když každý rok tvrdím, že to tady zavřu, nakonec stejně v pekárně stojím od rána do večera," zmínila. Problémem Přerova je podle ní i to, že je zde hustá síť supermarketů.

I z toho důvodu se menší pekaři upínají na jiná odbytiště.

„Kromě vlastních kamenných obchodů, které máme v Přerově a Olomouci, dovážíme pečivo i na vesnice, kde se držíme," vylíčila.

Podobnou strategii zvolilo i Agrodružstvo Roštění, které má i pekárnu a v Přerově dvě prodejny s pečivem.

„Řetězce podrážejí s cenou. I když zboží není tak kvalitní, nemůžeme konkurovat cenou. Nevážeme se tedy na ně, protože bychom se na jejich cenu nikdy nemohli dostat a prodělali bychom," shrnula předsedkyně představenstva společnosti Jarmila Čermáková.

„Padesát procent výrobků prodáváme ve vlastních obchodech – na Přerovsku, Zlínsku a Kroměřížsku. Zaměřujeme se ale i na bufety, dodáváme pečivo do škol a školek. Soustředíme se i na menší vesnice," uzavřela.