Analýza, již vypracovali odborníci z Vysoké školy logistiky, měla za úkol zmapovat kritické úseky, ale také poukázat na „rezervy" Přerova. K nejbolavějším místům podle ní patří ulice poblíž centra.

„Řidiči mají tendenci vyhýbat se placeným místům. Ke kritickým lokalitám patří třeba ulice Palackého, Smetanova, Kozlovská, ale také Dvořákova u nemocnice či Želatovská," shrnul Libor Kafka z Vysoké školy logistiky, který se podílel na zpracování studie.

Podle něj se provádělo měření ve třech časech a město se rozdělilo na tři oblasti – centrum, jih a sever.

„Sčítači zapisovali nejen to, kolik aut na kterém parkovišti je, ale i jakého charakteru je stání – zda dlouhodobého či krátkodobého. Vyhodnocovaly se i další údaje – třeba kolik je v dané lokalitě míst k stání, zda jsou i pro invalidy a podobně," přiblížil.

Jsou vůbec v Přerově nějaké rezervy?

Podle studie jsou ještě nějaká volná místa v ulici Svépomoc a řidiči si oblíbili také neplacená parkoviště v blízkosti supermarketů, které nechali „osvícení" radní postavit v centru města.

Mnozí šoféři ve snaze ušetřit raději odstaví své auto u supermarketů Tesco či Albert, než by zaplatili za parkovací lístek.

„V Přerově je potřeba vybudovat parkovací dům, ale ne všichni občané jsou ochotni odstavit auto v domě, který je vzdálený několik set metrů od místa jejich bydliště," přiblížil další minus náměstek primátora Josef Kulíšek (ODS).

Kde se nejvíc rozdávají botičky?

Zkušenosti strážníků potvrzují, že se řidiči vyhýbají placení, jak se dá.

„Stává se i to, že nechají auta na parkovišti u restaurace Bečva mimo vyhrazené kóje. Znemožňují tak bezpečný výjezd jiným autům," popsal zástupce ředitele Městské policie v Přerově Miroslav Komínek.

Míst, kde strážníci rozdávají botičky, je ale více.

„Nejhorší situace je u sídlišť v panelových zástavbách. Například v Předmostí Pod Skalkou nebo v ulici U Tenisu, kde řidiči nechávají auta u rampy na příjezdu k mateřské škole. Stejné je to v Pivovarské nebo Mostní, kde jsou zase velmi úzké profily silnic a kvůli zaparkovaným autům jen stěží projedou vozidla záchranky nebo hasiči," řekl.

Město si od zhotovené analýzy slibuje, že díky ní získá nových tři sta až čtyři sta volných míst.

„Předpokládáme, že systémovými změnami v parkování se počet míst zvýší," doufá přerovský primátor Jiří Lajtoch. (ČSSD)