Palackého ulice, v jejímž těsném sousedství je hned několik středních škol, se má rozšířit na 6, 5 metru. Stavební stroje vjely do ulice počátkem dubna a rozšíření ulice potrvá do června. Radní vysvětlují nutnost změny dopravního režimu tak, že chtějí zlepšit průjezdnost pro vozidla Integrovaného záchranného systému.

Převezme Palackého funkci průpichu?

Rozšíření Palackého ulice je ale podle zastupitele Jiřího Lapáčka prvním krokem ke zobousměrnění silnice pro vozidla do 3,5 tun.

„Bude to mít za následek koncentraci dopravy do jednoho místa a vznikne něco jako přerovská severojižní magistrála. V době, kdy je trend vyvést dopravu ven z města, dojde k pravému opaku. Všechny deklarace o městě pro lidi a udržitelné dopravě tak ztrácejí význam," vyjádřil svůj názor Jiří Lapáček.

Stavební ruch vládne v Palacké ulici, která je pro automobilovou dopravu uzavřena. Obtížně se dostávají lidé i do zdejších obchodů.

Stavební práce v Palackého ulici. DENÍK/Iva Najďonovová

Lidé v osmdesátých letech se, jak popsal, stěhovali do panelových domů v Palackého ulici s vidinou klidného centra bez husté dopravy. „Aktivity občanů, kteří vyvíjeli tlak proti zobousměrnění, nelze nazvat sobectvím, ale je to výsledek dobré komunitní práce, pokud jim to tak dlouho vycházelo," konstatoval.

Náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO) vysvětloval, že je v současnosti aktuální pouze rozšíření sto šedesát metrů dlouhého úseku o dva metry.

„Tak byla stavba vyprojektována, a tak bude zkolaudována. Pokud by byla možnost ulici zobousměrnit alespoň pro vozidla do 3,5 tun, ještě pořád by obyvatelé této části města žili v lepších podmínkách než na Komenského, kde se jim valí od 4 hodin ráno do 22 hodin pod okny kamiony, traktory a všemožné stroje," zmínil.

Nad koncepcí dopravy v Přerově se pozastavil zastupitel Tomáš Tužín (SpP).

„Myslel jsem si, že se zásadní dopravní věci nebudou dít, dokud nám plán udržitelné mobility neřekne, která ulice bude mít jaký význam. Odborníci zobousměrnění Palackého nedoporučovali dříve, než bude průpich. Jinak Palackého ulice převezme funkci průpichu," upozornil.

Obchodníci přicházejí o tržby

Vidina zobousměrnění Palackého netěší ani obchodníky v této části města. Kvůli stavebnímu ruchu přicházejí o zákazníky, a tím také o tržby.

Pokles potvrzuje například samoobsluha v těsné blízkosti stavebních prací – zrušením chodníku a přechodu pro chodce zůstal obchod téměř odstřihnutý.

„Lidé se k nám dostávají komplikovaně, hlavně ti starší jdou raději jinam, než by celé staveniště obcházeli. Odliv zákazníků je tedy znát. Doufám, že na nové cestě bude opět přechod nebo něco, co dopravu zpomalí. Jinak opravdu nevím," postěžovala si jedna z pracovnic Jana Špalková.

Problém vidí také v nulové informovanosti.

„O zahájení stavby jsme vůbec nevěděli. Myslím, že mohli upozornit alespoň obchodníky. Nevím, co budeme dělat, až budou pokládat nový povrch i chodníky – cesty budou úplně uzavřené. Jak se dostane do obchodu zásobování a zákazníci?," ptá se.

Uzavření Palackého ulice ze dne na den překvapilo i prodavače ze sousedního obchodu s oblečením z druhé ruky.

„Nepřišlo žádné oficiální sdělení, nikdo nás neupozornil. Pokles počtu zákazníků je sice znát, ale stálí naštěstí pořád chodí. Musí ale překonat komplikace na cestě, než se k nám dostanou," vysvětlila vedoucí.

Na likvidační podmínky si stěžuje i majitel obchodu s nábytkem v pasáži.

„Napřed se tady rok a půl nesmělo kvůli výstavbě parčíku parkovat vůbec. Když se začalo se stavbou, jezdil vůz s nábytkem po chodníku. Teď, když už jsou chodníky rozkopané, nedá se sem vůbec dostat," řekl.

„Registruji velký pokles tržeb, uvidím, jak to bude dál," uzavřel skepticky.