Zatímco za jedničkové jsou považovány bezproblémové stavby, sedmičkou se označují ty, které volají po rekonstrukci.

Podle odborníků je v současnosti v regionu šedesát procent mostů, které patří do horšího průměru – a dostaly by čtyřku nebo pětku.

Most Legií – největší investice posledních let

„Mosty na ucelených silničních tazích se podařilo z velké části spravit. V novotě jsou mosty na Tovačovsku a v letošním roce se bude opravovat také přemostění mezi Bedihoští a Kojetínem,“ uvedl mostní technik Jiří Vlček ze střediska údržby jih Správy a údržby silnic Olomouckého kraje.

Podle jeho slov asi šedesát procent ze všech 327 mostů na Přerovsku a také Prostějovsku, které spadají pod správu jih, volá po opravách.

Nejedná se sice o havarijní stavy, ale na jejich vzhledu se už výrazně podepsal zub času. „Asi v nejhorším technickém stavu je most mezi Sušicemi a Novými Dvory, který má šestku na stupnici naléhavosti oprav. Chystá se také rekonstrukce přemostění přes řeku Bečvu v Hranicích ve směru na Teplice,“ vyjmenoval akutní investice Vlček.

Jen oprava mostu na Teplice si má vyžádat náklady ve výši 15 až 20 milionů korun.

Pro město Přerov znamenalo podle jeho slov velkou úlevu dokončení nákladné opravy Mostu Legií u elektrárny, která přišla na 180 milionů korun.

„Tento most byl totiž naposledy spravován někdy před třiceti lety,“ řekl již dříve jeden ze zástupců firmy, která prováděla opravy. Tuto stavbu financoval Olomoucký kraj.

Mostní čety? Hudba minulosti

„Je ale spousta menších mostů, které by bylo potřeba opravit. Výhledově se chystá například oprava mostů v Lazníkách nebo v Oprostovicích,“ nastínil některé z plánovaných investic na příští léta Vlček.

Podle jeho slov byly vytipovány i další stavby na Přerovsku, které se dočkají nového kabátu. „Vše ale závisí hlavně na financích,“ poznamenal.

Přestože podle expertů není žádná konstrukce ve vyloženě havarijním stavu, nikdy není záruka absolutní jistoty a bezpečnosti. „Pamatuji si třeba případ starý dvacet let, kdy u nadjezdu v Lipníku upadly římsy,“ vzpomněl si jeden z odborníků na tuto problematiku.

Podle jeho slov měly ve své době opodstatnění takzvané mostní čety, které pravidelně prováděly kontrolu a stavební údržbu jednotlivých přemostění. „Ty byly ale počátkem devadesátých let zrušeny,“ podotkl.

Podle provozního náměstka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Olomouci Pavla Študenta plánuje letos společnost opravy čtyř mostů na silnici mezi Teplicemi a obcí Hustopeče.

„Budou se provádět v rámci oprav silnice v tomto úseku, o žádných dalších rekonstrukcích na Přerovsku ale nevím,“ řekl Študent. Jak dále poznamenal, na silnicích první třídy jsou všechny mosty ve vyhovujícím stavu.

Evergreen: Tyršův most

Investice do oprav mostů se snaží zajistit v rámci svých možností také města. Například v Přerově, který patřil v minulosti díky svým architektonicky zajímavým stavbám mostů k ojedinělým místům na Moravě, se pohledy místních už delší dobu upínají k rekonstrukci Tyršova mostu.

Ten byl za války vybombardován a nyní je na jeho místě nevzhledná lávka. Stavba nového Tyršova mostu by se měla začít realizovat už v letošním roce.

Vedou se však ostré diskuse, zda most zprůjezdnit pro dopravu, nebo nikoliv. O vzhled nového Tyršova mostu se v minulých letech vedly spory, obyvatelé města totiž nechtěli na místě někdejšího architektonického skvostu nechat postavit původně navrhované moderní přemostění s gigantickými oblouky a ocelovými lany.

Zástupci radnice se nakonec přiklonili k variantě, která více připomíná původní historickou stavbu. „Z hlediska technického stavu je asi nejzchátralejší právě lávka u sokolovny na místě bývalého Tyršova mostu,“ potvrdil nutnost investice vedoucí odboru dopravy přerovského magistrátu Lubomír Štukavec.

Mosty v Hranicích

Investice do oprav mostů realizují také v Hranicích. „Provádíme pravidelné kontroly technického stavu a na základě výsledků pak naplánujeme opravy,“ přiblížil vedoucí odboru dopravy hranické radnice Zdeněk Kolomazník.

Podle jeho slov začala už vloni na podzim rekonstrukce dvou mostů v Drahotuších, s jejím dokončením se počítá letos na jaře. Jak podotkl, nelze momentálně žádný most v Hranicích označit za rizikový.

„Ještě letos začne rekonstrukce mostu v Komenského ulici v Hranicích,“ upřesnil Kolomazník. Důvodem jeho opravy je snížení povolené nosnosti. Tato stavba si vyžádá zhruba 900 tisíc korun.