Dynamický test odhalil, že došlo k poklesu a pootočení nosného pilíře mostu a bude nutná jeho rekonstrukce. Radní už si připouštějí i možnost, že starou lávku nakonec nahradí nová.

Při testování dynamiky, které se provádělo počátkem měsíce, najel na lávku budič o váze jedné tuny.

„Speciální zařízení lávku rozkmitává a z kmitání vyhodnotíme vlastní frekvence a tvary kmitání lávky. Porovnáme je pak s původní dynamickou zkouškou před uvedením mostu do provozu,“ přiblížil už dříve Michal Polák ze Stavební fakulty ČVUT.

Podle Tomáše Míčky z pražské firmy Pontex, jež dynamickou zkoušku prováděla, čekají lávku nejspíš i statické testy. Důvodem je fakt, že vlivem povodní došlo k poklesu a pootočení nosného pilíře.

„Musíme zjistit, proč k tomu došlo. Nebudeme ale zkoušku provádět stejným způsobem jako před uvedením lávky do provozu. Tehdy se nosnost zjišťovala tak, že na most najely nákladní automobily. Teď ho pouze zatížíme panely,“ vysvětlil Míčka.

Firma s ohledem na závěry dynamické zkoušky doporučila provést obnažení základů nosného pilíře a jeho statické zpevnění. Teprve potom by se mělo pokračovat ve statických zatěžkávacích zkouškách.

„V tuto chvíli můžeme pouze konstatovat, že lávka není ve stejném stavu jako před uvedením do provozu. Vyhodnocování dynamických testů ale stále probíhá. Není to otázka několika dní, příčiny poškození se zjišťují s pomocí složitých matematických propočtů,“ podotkl.

Přerovští radní se už vážně připravují i na variantu zbourání lávky. Provedená, byť důkladná rekonstrukce, by totiž podle jejich mínění nic nevyřešila.

„Odbor rozvoje nyní pracuje na projektu stavby nové lávky. I kdybychom ji teď opravili, za pět let bychom možná řešili stejný problém. Úhyb je zkrátka patrný,“ zmínil mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.

K jaké variantě se nakonec radní přikloní, rozhodnou teprve definitivní výsledky testů. Ty by měly být známy ještě v průběhu léta.

Do definitivního verdiktu firmy platí, že lávka je pro chodce i cyklisty uzavřená. „V této složité situaci si město nemůže dovolit hazardovat s bezpečností a životy svých občanů,“ uzavřel Přidal.