Hned v úvodu vernisáže mohli lidé v přeplněném sále zhlédnout mírně lechtivý němý film, jehož režisérka Kateřina Tomešková se objevila v hlavní roli paní Poupětové. V černobílé grotesce si zahráli také archeologové Zdeněk Schenk a Jan Mikulík či muzejníci Lubor Maloň a Magdalena Barboříková.

Podařilo se tak dokonale navodit atmosféru doby, kdy se voda na koupel ohřívala v lázeňských kamnech, a své výrobky značky Karma dodávala do domácností firma úspěšného továrníka Karla Macháčka.Unikátní výstava Z ložnic a koupelen, aneb O čem se nemluví

„Návštěvník může projít celým měšťanským domem – od venkovních prostor přes pokoj služebné, koupelnu a intimní ložnici až ven na pavlač. Kromě panelů se zajímavostmi může obdivovat historické nočníky, bažanty a toalety, ale také sprchovou vanu či karmu," přiblížil kurátor výstavy Kamil Lukeš.

Skuteční „fajnšmekři" ocení elektrický ionizátor, ohřívadlo, ale i dobové břitvy či cestovní pánskou soupravu na holení. Pozornost si zaslouží i kufřík „Borový zaváněl háj," inspirovaný stejnojmennou scénou z filmu Postřižiny. „Je to jakási masážní, estetická, svítící a erotická pomůcka," upřesnil.

Jedním z nejvzácnějších exponátů je ale dobová karma – jen málokdo dnes ví, že její název vznikl podle jména výrobce KARla MAcháčka.

Dokonce i lodní záchod

Nejvíce přitažlivé pro veřejnost jsou ale dobové nočníky a toalety.Unikátní výstava Z ložnic a koupelen, aneb O čem se nemluví

„Některé exponáty se podařilo zapůjčit z Vlastivědného muzea v Olomouci a pak také z Mueza nočníků a toalet v Praze. Nejstarší je z konce sedmnáctého století, nejmladší z poloviny dvacátého. Zvláštností je i lodní záchod. Lidé zjistí, že se za dobu dvou století se v této oblasti vlastně nic podstatného nezměnilo," poznamenal. K raritám patří i dámské nočníky a urinaly.

„Výstava zachycuje přelomové období z počátku dvacátého století, kdy část domácností fungovala ještě podle starého systému. Lidé si vodu donesli domů, ohřáli ji v lázeňských kamnech, pokud je měli, nebo na sporáku. Moderní domácnosti už měly vlastní sanitární zařízení, vanu a plynový ohřívač," řekl.

Vypadejte jako filmová hvězda

Hektické změny počátku dvacátého století zachycují informační panely.

„V této éře začíná němý film a ideálem ženy je vypadat jako filmová hvězda. Do té doby se ženy moc nelíčily – jako první s tím začaly právě herečky. Americký filmový průmysl se navázal na kosmetický a všichni se řídili sloganem „Vypadejte jako filmová hvězda," popsala kurátorka výstavy Markéta Straková období, kdy byly ideálem ženské krásy Greta Garbo nebo Coco Chanel.

„Snažili jsme se postihnout informace ke všem detailům, které se týkají koupelen a ložnic. Lidé zde tedy najdou poznatky nejen o způsobu mytí, ale také o dámském a pánském spodním prádle, účesech a kosmetice, a samozřejmě i o proměně ideálu ženské krásy," uzavřela.