Obr v ukrajinských službách vzbuzoval právem velkou pozornost.
Podle zástupce velitele přerovské vrtulníkové základny Michala Kytlici mají kromě Ukrajinců tento typ letadla už jen Rusové a Angličané.
Ruslan má ve srovnání s jinými typy letounů několik výhod. Kromě třicet sedm metrů dlouhého nákladního prostoru má například podvozek s přečerpávacími nádržemi.
„Materiál v některých letadlech musí být přesně vycentrovaný. V tomto případě si ale letadlo samo přečerpá palivo z jedné nádrže do druhé. Prostě tak, aby bylo vše vyvážené,“ upřesnil Kytlica.
Interiér tohoto leteckého masivu má podobu roury. V případě potřeby se dá otevřít jak jeho přední, tak i zadní část.
„Létáme s ním prakticky po celém světě. Z Evropy do Ameriky, do Austrálie ne nebo na Nový Zéland. Hodně letů uskutečníme také z Afriky nebo z Asie. Ruslan je opravdu velký letoun. Na délku měří šedesát devět metrů a váží 175 tun. Jeho maximální nosnost je sto padesát tun,“ vyzdvihl některé parametry tohoto obra ukrajinský letový manažer Dmitrij Andrijuščenko.
Plukovník Kytlica ale připomněl, že vždy se musí dbát na jistou rezervu, proto se většinou nakládá „jen“ asi devadesát nebo sto tun materiálu.
Ruslan se z české půdy odlepil přibližně po třech hodinách práce, při které vojáci z vnitřích prostor vytáhli potřebný náklad. Letoun pak zamířil do sousedního Německa.
Přerovské vrtulníky chválilo vedení NATO
Vrtulníky, které nákladní obr přepravil z Afghanistánu do Přerova, celou misi zvládly bez komplikací. V důsledků bojů prý neutrpěl žádnou újmu na zdraví ani žádný z českých vojáků.
„Během mise jsme žádné bojové zranění nezaznamenali. Snad někoho jen bolely zuby, ale to jsou naprosto normální věci,“ uvedl Kytlica.
Do České republiky by se poslední čeští vojáci měli vrátit v průběhu prosince. Přesný termín příletu ale doposud znám není.
„Mohlo by se zdát, že úkol je splněn, protože vrtulníky už máme zpět. Není to ale pravda. V Afghánistánu zůstávají pořád vojáci a máme tam i materiál, který se v současné době připravuje k přesunu do České republiky. Teprve až dorazí veškerý materiál a vrátí se všichni vojáci, bude úkol splněn,“ řekl plukovník Michal Kytlica, který se z Afghánistánu vrátil v květnu po čtyřech měsících práce.
Jedenáct tun vážící vrtulníky typu Mi-171Š, které za hodinu spolknou až devět set litrů paliva, se v asijské zemi využívaly zejména k průzkumným akcím.
Piloti ale díky nim mohli samozřejmě převážet například i zraněné osoby. Celkově během mise přepravili devět tisíc vojáků a 334 tun materiálu.
Ideální podmínky k jejich pracovní činnosti však v afghánské provincii Paktika rozhodně nepanovaly. Palubní technici a piloti se totiž v hornatém státu museli potýkat se zcela odlišným klimatickým prostředím, což mělo na činnost helikoptér značný vliv.
„Výkony motoru jsou omezeny teplotami a nadmořskou výškou. V praxi to znamená, že vrtulník v Afghánistánu neuveze takový náklad jako tady,“ řekl major Jiří Lavický, zástupce velitele křídla 23. vrtulníkové základny.
Na tři české stroje čeká v nejbližší době generální oprava. Vrtulníky se částečně rozeberou a už po zemi se přetáhnou do Prahy. V tamních Leteckých opravnách Malešice projdou veškerými testy podle schválených technologických postupů.
„Budou zkontrolovány hlavní agregáty, motory i reduktor. Vymění se nosný i vyrovnávací rotor a kontrolou projdou také všechny další částí vrtulníku,“ upřesnil technický odborník Lavický.
V době nasazení ale údajně neměly české stroje žádné technické potíže.
„Vrtulníky se osvědčily. Chválili si je jak naši představitelé, tak i velitelé NATO,“ prozradil Michal Kytlica.