Návštěvníci na ní mohli o víkendu a zhlédnout přes pětatřicet metrů kolejí, padesátku vlakových souprav a velké množství železniční techniky. Tuto možnost budou mít i o následujícícm víkendu 1. a 2. prosince v době od 9 do 17 hodin.

„Výstava je koncipována do roku 1968. Na kolejišti, které je zpracováno v měřítku H0, což znamená, že všechny mašinky jsou sedmaosmdesátkrát zmenšené oproti skutečnosti, provozujeme tehdeší techniku. Kromě historických vláčků jsou zde k vidění i dobová auta a postavičky. Účastníci se tak můžou vrátit do šedesátých let," uvedl jeden z organizátorů výstavy Jan Dostál z Klubu železničních modelářů a přátel železnice v Přerově.

I se zvukovými efekty

Vlaky se na kolejišti pohybují podle přísných předpisů. Je potřeba minimálně sedmi lidí, aby na něm mohlo jezdit všech padesát vlaků. Také je doplněno o různé zvukové prvky.

„Je tam chatař, který si řeže dřevo na zimu. Návštěvníci si u něj mohou stisknout tlačítko a zahraje se jim zvuk cirkulárky. Dále tu máme zvuky domácích zvířat, například i včel. To je spíš pro ty menší," řekl.

Modely vlaků nalákaly velké množství lidí, nejen z Přerova. „Přijeli jsme sem z Brna. Jsem překvapená, co se s těmi vláčky dá všechno dělat. Děti si to tu užívají," uvedla Šárka Horáková, která na výstavu dorazila se svými dvěma syny.

Výstava se pořádá již od roku 1992 a stala se již tradiční. Otevřena je vždy během měsíce listopadu. „Letos je zpestřena tím, že jedna zahraniční renomovaná firma vyrobila model české motorové lokomotivy s přezdívkou Bardotka, známou na Moravě jako Berta. Právě tento model tu premiérově představujeme," dodal organizátor akce.

Berta dorazila „naotočku"

Slibovaná pravá motorová lokomotiva Berta dorazila do Přerova jen „naotočku". Protože patří Výzkumnému ústavu železničnímu a měla své další povinnosti, tak zde přijela jen na vernisáž a poté se musela vrátit do Prahy. V areálu byla ovšem mala motorová lokomotiva BN-60, která vozila především nejmenší návštěvníku po areálu. „Je to malá mašinka vyrobená v padesátých letech, která sloužila pro malé přesuny hlavně na vlečkách nebo do depa," upřesnil.

Další víkend se výstava trochu promění. „Změníme některé soupravy. Místo převahy parních lokomotiv, zde budou spíše motorové, protože změníme dobu na osmdesátá léta. Bude to více moderní," prozradil Jan Dostál.

O výstavu se zasadili členové místního klubu železničních modelářů, kterých je mometnálně patnáct. „Členů sice moc nemáme, ale snažíme se to naší pílí dohnat. Záběr železničním modelářství je velký, od elektroniky přes stavbu modelů vlaků, vagónů, budov a krajin až po řízení provozu. V poslední době mi připadá, že zájem o modelářství se vrací. Možná je to tím, že cena modelů šla trochu dolů. Mašinky se dnes dají pořídit i za cenu okolo dvanácti set korun.," uzavřel.