VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat tu mohl být už pět let, říká Miroslav Patrik

Na jedné straně ochrana biotopů vzácných druhů živočichů, na straně druhé přerovské děti, dusící se smogem z projíždějících kamionů. Bez dálničního napojení Přerov ztrácí atraktivitu pro investory, ale přestává být i místem k žití. Podle předsedy spolku Děti Země Miroslava Patrika, který brání výstavbě úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, nejde ve sporu se státem jen o ochranu přírody. Právo na klidný život mají podle něj i obyvatelé Dluhonic.

18.4.2018
SDÍLEJ:

Miroslav Patrik z hnutí Děti země.Foto: Deník/Karel Pech

Proč vám vadí stavba dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem? Bráníte pouze chráněné živočichy, nebo i obyvatele Dluhonic, kteří nesouhlasí s tím, aby jejich obec protnula dálnice…
V žalobě proti povolení výjimky ze zákona k zásahu do biotopů dvaceti šesti cenných druhů živočichů, kterou podaly Děti Země loni v prosinci, a již krajský soud letos v únoru zamítl, jsme upozornili, že čtyři uložené podmínky nejsou správné. Nebylo také řádně zdůvodněno, proč nelze trasu obchvatu vést v jiné variantě, například mimo Dluhonice, a to podle požadavku místních obyvatel z roku 2000.

Pomohlo by podle vašeho názoru odklonění trasy?
Je absurdní, pokud se dálnice projektuje tak, že se dostane do střetu s obytnou zástavbou nebo s ekologicky cennými územími, takže vznikne odpor. Přitom stačilo, aby se v roce 2000 ekologicky vyhodnotila i varianta s odklonem stávající trasy o sto padesát metrů na východ a obchvat tu mohl být už třeba pět let. Návrh technicky reálné trasy mimo Dluhonice proto Děti Země samy předložily úřadům.

Hledání viníka

Dálniční obchvat Přerova už „spí“ více jak dvacet let. Může za to liknavost bývalých vlád, nebo neochota současných politiků najít kompromis? Co podle vás způsobilo oddalování stavby v minulých letech?
Obecně je to amatérismus Ředitelství silnic a dálnic České republiky. Pokud projektant v koridoru širokém šest set metrů namaluje dálnic tak, že likviduje část obce, a investorovi to připadá normální, tak lze jen stěží čekat zlepšení. Druhým viníkem je bývalé vedení města Přerova, které v letech 2000 až 2001 odmítlo posunutí trasy mimo Dluhonice, takže tyto občany hodilo přes palubu. Politici Přerova prostě nehájí i zájmy obyvatel Dluhonic.

Centrem Přerova dnes denně projíždějí tisícovky kamionů. Uvědomujete si, že má dlouhodobé působení polétavého prachu negativní dopad na zdraví lidí? Podle lékařů přibylo dětí s astmatem, zvýšená prašnost může mít za následek nemoci srdce, rakovinu či neplodnost. Jste připraveni nést i tato rizika?
Ano, automobilová doprava je pro lidské zdraví a život nebezpečná, ale současně se lidé odmítají aut vzdát. Snaží se tak řešit problémy, které sami způsobili. Pokud se podíváme na průběh povolování obchvatu, tak jde o řetězení chyb a nezákonností investora a úřadů a planých slibů politiků. Obchvat navíc nebyl ani žádnou skutečnou prioritou. Děti Země jen připomínkují předložené materiály a požadují dvě hlavní věci: aby se rozhodovalo podle zákona a s ohledem na přírodu a životní prostředí. Hlavní rizika jsou na straně investora a úřadů.

Kasační stížnost

Krajský soud před časem zamítl vaši žalobu a územní řízení na stavbu dálnice se opět rozběhlo. Budete ve sporu dál pokračovat?
Děti Země podaly minulý týden kasační stížnost proti rozsudku Krajského soudu v Olomouci, který letos v únoru žalobu Dětí Země proti povolení výjimky zamítl. Teď tedy musíme čekat na výsledek. Podle nás není odůvodnění rozsudku přesvědčivé a jde spíše o povrchní práci.

Jaká vnímáte aktivity přerovského primátora, který nechal loni vylepit po městě plakáty s kontaktem na vaši osobu? Kolik lidí z Přerova se na vás obrátilo s dotazem, a jak jste jim odpověděl?
Na šíření plakátů s kontakty, které jsou navíc veřejné, jsme loni v září reagovali jen vydáním tiskové zprávy. V ní jsme uvedli, že jde o bizarní retro aktivitu pana Puchalského. Pro nás je podstatná hlavně odborně-právní argumentace, což pan primátor hrubě nezvládá. Odhadem se s námi během dvou týdnů spojilo asi šedesát lidí. S těmi, co chtěli slyšet či si přečíst naše názory, jsme v pohodě komunikovali.

Neuvažujete o tom, že byste v Přerově uspořádal veřejnou debatu s občany, abyste odpověděl na jejich případné dotazy?
Myslím si, že vše podstatné už bylo přes sdělovací prostředky probráno. Když jsme se asi před deseti lety účastnili územního řízení, a pak dvou řízení o výjimce, tak jsme měli jen třetinovou publicitu, než v řízení o třetí výjimce. Spíše vidím absenci veřejné diskuse vedení města a investora s občany. Zajímalo by mě například, proč se při změně tvaru křižovatky, což znamená zpoždění asi čtyři roky, neodklonila trasa o sto padesát metrů na západ od Dluhonic.

Jak budete dál postupovat, pokud neuspějete s kasační stížností u Nejvyššího správního soudu? Napadnete i územní řízení?
Pokud s námitkami proti povolení výjimky u soudů neuspějeme, tak se s tím samozřejmě smíříme. Podobných sporů o výjimku máme na svém kontě už desítky. Samozřejmě, že se budeme územního řízení aktivně účastnit, stejně jako v letech 2005 až 2006. A pak i stavebního řízení, stejně jako v letech 2009 až 2010. Připomínkovat velké dopravní stavby, pomáhat místním lidem a chránit přírodu je naše práce.

Za jakých okolností byste byli ochotni ustoupit od dalších žalob?
Pokud bychom byli přesvědčeni, že správní rozhodnutí je v pořádku. Proti dálničnímu obchvatu u Přerova jsme dosud podali jen dvě žaloby. Třeba proti umístění a povolení spalovny odpadů u Plzně to bylo již šest žalob a všechny Děti Země vyhrály. Nyní čekáme na výsledek sedmého sporu.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

18.4.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 32 000 Kč Řidiči tahačů Řidič MKD. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Neurčeno, úvazek: . Mzda min. 32000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Požadavky: ŘP sk. C + E, praxe alespoň půl roku. Své životopisy zasílejte POUZE na výše uvedený email!. Pracoviště: Spex, spol. s r.o. - provozovna, Mlýnská, č.p. 229, 751 03 Brodek u Přerova. Informace: Rostislav Spáčil, . Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 18 240 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18240 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Práce v sobotu i neděli. , , Požadavky:, Vyučení v oboru kuchař/ka, praxe ve školním, dietním a závodním stravování vítána. Praxe min 5 let v oboru kuchař/ka. Vyžadujeme ochotu, komunikativnost, vysoké pracovní nasazení, odolnost vůči stresu, schopnost pracovat ve velkém kolektivu, loajálnost, samostatnost., , Zájemci se mohou hlásit:, - zasláním životopisu (CV) poštou nebo na e-mail: asistentka@zssprerov.cz,, - telefonicky na čísle 725 571 646 nebo 581 701 551- paní Helena Vaňková. Pracoviště: Zařízení školního stravování přerov, kratochvílova 30 - pracoviště přerov, Kabelíkova, č.p. 3217, 750 02 Přerov 2. Informace: Helena Vaňková, +420 581 701 551. Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 17 000 Kč Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech Švadlena. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pracovní doba 6,00 hod - 14.30 hod.., , Nabízíme: , Osobní ohodnocení, stravenky, práce v čísté, nově rekonstruované dílně. , , Zájemci se mohou hlásit u kontaktní osoby - paní Helena Skřičková:, - zasláním životopisu (CV) na e-mail: skrickova@ardon.cz;, - telefonicky (pracovní dny od 06,00 do 14,30hod.) na čísle 581 250 061;, - osobně na adrese místa výkonu práce, , Místo výkonu práce: ARDON SAFETY s.r.o., Tržní č.p. 2902/14, 750 02 Přerov 2. Pracoviště: Ardon safety s.r.o., Tržní, č.p. 2902, 750 02 Přerov 2. Informace: Helena Skřičková, +420 581 250 061. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 18 000 Kč Obsluha strojů a zařízení na betonové výrobky Obsluha výrobní linky - výstupní kontrola. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní náplň:, výstupní kontrola a třídění výrobků., , Požadavky:, praxe ve výrobní společnosti výhodou; průkaz jeřábníka, vazače nebo řidiče motorového VZV výhodou; dobrý zdravotní stav., , Nabízíme:, Závodní stravování nebo stravenky, pravidelné čtvrtletní prémie stabilizační a motivační povahy., , Zájemci se mohou hlásit:, - zasláním životopisu (CV) na email: radek.vacula@presbeton.cz. Pracoviště: Presbeton nova, s.r.o. - pracoviště slavíč, 753 61 Hranice 4. Informace: Radek Vacula, +420 581 616 236.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V hokejové Chance lize Kladno (v modrém) přehrálo Přerov
11

Kladno bez Jágra vedlo už 4:0, přesto ještě Zubři sahali po bodech!

Fotbalisté Přerova (v bílém). Ilustrační foto

Viktorka se lepší, ve Frýdlantu ale opět padla. Už to musíme zlomit, věří kouč

AKTUALIZOVÁNO

Vichr shazoval stromy na auta i domy, Přerov byl bez proudu

Stromy popadané na železnici a střešní plechy uvolněné v důsledku silného větru v noci odstraňovali hasiči v Olomouckém kraji.

Opilý cyklista trefil dítě s koloběžkou a spadl na kočárek

Na střet s opilým cyklistou hned tak nezapomene žena, která šla v sobotu vpodvečer se dvěma malými dětmi po lávce U loděnice v Přerově.

Dětmarovice s exligovými hráči na Kozly neměly, dostaly čtverku

FOTOGALERIE / Po nejhorším výkonu v dosavadním průběhu divize se dokázali rychle oklepat a na domácím hřišti v obměněné sestavě opět zvítězit.

Svatováclavské hody v Tovačově lákají na průvod Hanáků i květinové aranže

Netradiční květinové aranže v prostorách zámku, ale i křest knihy Tovačov v proměnách času či krojovaný průvod Hanáků. Město ožije tradičními Svatováclavskými hody, které potrvají od čtvrtku 27. do neděle 30. září.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT