Podmínkou teď podle Bohuslava Sobotky (ČSSD) je, aby český parlament velmi rychle schválil příslušnou novelu o EIA, kterou už mají poslanci na stole. Po prázdninách by pak mělo být u připravených staveb možné získat stavební povolení, zahájit výběrová řízení na dodavatele a příští rok stavět.

„Můžeme tak pokračovat ve výstavbě dalších více než 120 kilometrů našich silnic a zapojit do nich dál evropské peníze," řekl v reakci na rozhodnutí EU ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Dohoda s Evropskou komisí přináší další podstatnou skutečnost – bez ní by totiž Česká republika nemohla na stavby čerpat evropské peníze.

„Součástí dohody je, že na všechny prioritní stavby budou použity evropské fondy a že to Evropská komise nebude zpětně žádným způsobem zpochybňovat," vysvětlil premiér. Spoluúčast se podle něj pohybuje v desítkách miliard korun, záviset bude na tom, jak rychle se reálně podaří stavět a peníze čerpat.

Se starým posudkem EIA měla v minulých měsících komise problém u přibližně stovky staveb. Vyjednávalo se hlavně o desítce klíčových dálničních úseků a části jedné železniční tratě, u nichž už jsou vykoupené pozemky, získaná územní rozhodnutí a stavebnímu povolení bránil právě jen posudek EIA vydaný podle zákonů platných ještě před vstupem České republiky do EU. Právě těch se dohoda týká.

Na úseku dálnice D1 Říkovice – Přerov je v současnosti vykoupeno před devadesát procent pozemků.