„Jejich pořízení by zbrzdilo stavbu až o tři roky, což je pro nás nepřijatelné," řekl primátor Přerova Vladimír Puchalský (SpP). Ten v dopise, který odejde z radnice do konce roku, otevřeně líčí problémy města, sužovaného chybějícím dálničním obchvatem.

Primátor svou výzvu napsal po dohodě s ministrem dopravy Danem Ťokem, s nímž se sešel v polovině prosince. Předmětem jejich jednání byl právě problém, jenž se objevil při přípravě výstavby dálnice v úseku Přerov – Říkovice, na niž Přerované čekají už téměř dvacet let.

„Česká republika přijala v dubnu nový zákon, který změnil pravidla vydávání posudků vlivů staveb na životní prostředí. Podle informací, které jsme získali, by byla ohrožena příprava našeho dálničního obchvatu. Tomu chceme zabránit," konstatoval primátor Vladimír Puchalský.

Doprava je moje noční můra, psal primátor

Ten úředníkům do Bruselu napsal, že je katastrofální dopravní situace Přerova jeho noční můrou.

„Vím, že kompetentní státní orgány v této věci jednají se zástupci Evropské komise. Chci ale tímto dopisem podpořit, aby při jednáních zvítězil zdravý rozum a stavba 0136 dálnice D1 nebyla zastavena. Na dokončení dálnice je vázána další spousta synergických projektů, které mají fatální význam pro rozvoj našeho města," zdůraznil.

Zapeklitá EIA

Ministr dopravy nastínil Přerovu i další možný scénář – pro případ, že by zástupci Evropské komise neslevili ze svých požadavků a trvali na nových posudcích EIA, které vyhodnocují vliv stavby na životní prostředí.

„Z jednání vyplynulo, že pokud by byl, čistě hypoteticky, problém s posudkem a nastaly potíže s čerpáním financí z evropských zdrojů, mohla by být stavba úseku Říkovice – Přerov financována z národních zdrojů. V tuto chvíli je to ale pouze hypotéza," doplnil vedoucí odboru koncepce a strategického rozvoje přerovského magistrátu Pavel Gala.

Podle něj se má stát dopis, adresovaný evropským politikům, podpůrným prostředkem pro vrcholné české politiky, kteří o této věci nyní jednají s kolegy z Evropské unie.

Problém s posudky EIA se dotkne zhruba šesti desítek staveb v celé republice.

„Pokud by nedopadla dobře jednání s Evropskou komisí, ministerstvy životního prostředí a dopravy, tak by to pro úsek dálnice mezi Říkovicemi a Přerovem znamenalo zdržení přípravy dva až tři roky," potvrdil David Fiala z brněnského Ředitelství silnic a dálnic.

Jen částečně by se problém dotkl již zahájené stavby dálnice D1 mezi Lipníkem a Přerovem.

„U tohoto úseku se s tím budeme schopni v průběhu času vypořádat. Jsou zde jen dílčí dopady a ne dopady na hlavní trasu," poznamenal.

Stavba úseku dálnice D1 mezi Lipníkem a Přerovem začala letos na podzim skrývkou ornice a naplno vypukne na jaře. Přípravy úseku Říkovice – Přerov už běží naplno a v současné době je vykoupeno více než osmdesát procent pozemků.