„Minulý týden jsme se spolu s panem primátorem zúčastnili informativní schůzky u ministra financí Andreje Babiše. Důvodem byly obavy z toho, aby se nenaplnila ta nejhorší, tedy nulová varianta, již prosazovali někteří úředníci. Ujistil nás ale, že je projektu průmyslové zóny nakloněn," řekl přerovský radní Petr Vrána (ANO).

Dobrou zprávu o tom, že na letišti v Bochoři vznikne strategická průmyslová zóna, která dá práci tisícovkám lidí, přivezl loni v květnu do Přerova český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Jenže od té doby se spousta věcí změnila.

Pro bochořskou zónu se dosud nepodařilo najít velkého investora typu Darwin a po teroristických útocích v Paříži se navíc zhoršila bezpečnostní situace v Evropě.

Variantu průmyslové zóny se zachováním letiště prosazuje už delší dobu ministerstvo obrany.

Pro variantu bez letiště je naopak vedení města a kraje.

„Preferujeme variantu s ponecháním přistávací dráhy pro zajištění leteckého provozu. Armáda využívá letiště v rámci výcviku a také objekty, s nimiž hospodaří státní podniky založené ministerstvem, jsou důležité pro obranu státu," vysvětlil už dříve Jiří Caletka z ministerstva obrany.

Zóna bez letiště by spolkla miliardu

Bochořské letiště po odchodu vrtulníkové základny využívá nadále armáda jako své záložní, a kdyby byla přistávací dráha zbourána, musela by vybudovat jiné.

„V případě, že by byla zdemolována vzletová a přistávací dráha, budou zahájena jednání s ministerstvem průmyslu a obchodu a dalšími dotčenými subjekty o adekvátní náhradě, například v podobě zprovoznění letiště Bechyně," tvrdí zástupci rezortu obrany.

Varianta bez letiště, již podporuje Olomoucký kraj i město Přerov, by byla nákladnější.

Předpokládané náklady na vybudování zóny bez letiště činí 924 milionů korun, s letištěm pak 772 milionů.

Stát navíc investoval stovky milionů korun do demolice nefunkčních a nevyužívaných budov v areálu letiště.

Tři potenciální investoři

O tom, která varianta dostane přednost, má už v nejbližší době jednat vláda.

„Do konce ledna by měl jít tento materiál do vlády. Je překonána pro Přerov nebezpečná nulová varianta a stále se uvažuje o obou možnostech. Ve hře jsou tři potencionální investoři a všichni z nich požadují letiště, protože jsou z leteckého průmyslu," uvedl přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP).

Tlak na to, aby zůstalo bochořské letiště zachováno, cítí podle svých slov i olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD).

„Vnímáme to, ale čekáme na rozhodnutí vlády. Kraj zadal k vypracování změnu územního plánu a do pátku se k tomu mají vyjádřit všichni dotčení. Tato změna umožňuje obě varianty – zónu s letištěm i bez něj," uzavřel hejtman.