Jak uvedla Nina Ledvinová z Ředitelství silnic a dálnic, délka nejstarší české dálnice se tak nově protáhla na 346 provozovaných kilometrů.

„Nově otevíraný úsek je součástí stavby Kroměříž-východ – Říkovice, jejíž první část byla slavnostně uvedena do provozu loni 3. prosince a napojila krajské město Zlín na dálniční síť,“ připomněla Ledvinová.

Moravská křižovatka

Slavnostním otevřením, jehož se v pondělí zúčastnili nejen zástupci Zlínského a Olomouckého kraje, ale také premiér Petr Nečas nebo ministr dopravy Pavel Dobeš, začala zároveň fungovat takzvaná Moravská křižovatka u Hulína, která nyní obslouží směry D1 na Brno a Prahu, D1 na Ostravu a Polsko, R55 na Zlín a Břeclav a po dokončení směru R49 i na Zlín a Slovensko.

„Dálnice D1 na střední Moravě tak končí od Brna u Říkovic a od Ostravy u Lipníka nad Bečvou. K definitivnímu dokončení 377 kilometrů dlouhého tahu Praha – Brno – Ostrava – Polsko a vyvedením tranzitu z R46 přes Olomouc dojde po dobudování zbylých 24 kilometrů v okolí Přerova,“ dodala Ledvinová.

Premiér Nečas při slavnostním otevření poznamenal, že infrastruktura v okolí Hulína vytváří jednu z klíčových pozic v rámci dálniční dopravy v České republice.

„Tato stavba je reálný příklad toho, že evropská integrace přináší i něco konkrétního, financování bylo totiž zajištěno z operačního programu v rámci Fondu soudržnosti,“ do­dal.

Další modernizace budou podle něj pokračovat nejen v rámci evropských ale i národních prostředků.

„Část D1 je tepna České republiky, v úterý bude slavit čtyřicet let od jejího otevření, je tedy třeba, aby se její modernizace stala hlavní prioritou ministerstva dopravy. V tuto chvíli je před námi důležitá otázka úseku Přerov-Lipník nad Bečvou,“ řekl pro změnu ministr dopravy Pavel Dobeš.

Další úseky D1 jsou podle něj hlavně záležitostí finančních prostředků, které se budou řešit v následujících dvou letech.

Z "kulaťáku" "aortou"

Přerované ale nad otevřením úseku dálnice D1 z Hulína do Říkovic příliš nejásají. Obávají se totiž zvýšeného náporu aut, která se z dostavěné dálnice nahrnou do Přerova. Na sedmikilometrový úsek totiž v nejbližších dvou letech nic nenaváže.

„Dálnici sice máme za humny, ale doprava v našem městě teď ještě více naroste. I když, více to už snad ani nejde, “ pokrčil rameny náměstek přerovského primátora Josef Kulíšek (ODS), který se přijel na slavnostní zprovoznění dálnice podívat. Podle dalšího náměstka primátora Michala Záchy (ODS) ale ministr dopravy i premiér jasně deklarovali zájem co nejdříve zahájit stavbu dálnice z Přerova do Lipníku nad Bečvou.

„Je pozitivní už jen to, že premiér i nový ministr dopravy vnímají dokončení dálnice jako prioritu. Posun je i v tom, že narozdíl od Víta Bárty, který stavbu nazýval moravským kulaťákem, se o ní nyní mluví jako o aortě,“ řekl Zácha.

Fakt, že je úsek dálnice z Přerova do Lipníku připravený k dokončení, potvrdilo už dříve ministerstvo dopravy. „Téměř všechny pozemky jsou vykoupeny a udělena jsou i veškerá platná stavební povolení,“ uvedl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy. Stavba by se podle něj měla zahájit už v příštím roce.

JANA KLOUDOVÁ

PETRA POLÁKOVÁ – UVÍROVÁ