Zaměřit se na cizí jazyky a jejich intenzivní studium bylo i cílem osmiletého studijního oboru. Ten byl ale na gymnáziu z rozhodnutí kraje zrušen. Ředitelka Gymnázia Jana Blahoslava a Střední pedagogické školy Romana Studýnková je ráda, že se za něj studenti dočkají adekvátní náhrady.

„Když nám byl osmiletý obor odebrán, snažili jsme se udělat všechno pro to, abychom mohli pokračovat v tom, co jsme na škole léta budovali. Studijní program se zaměřením na cizí jazyky se tvořil dlouho a byl dobře propracován,“ shrnula ředitelka s tím, že šestiletý cyklus nabídne ještě něco navíc.

Pomocí nové metody

„Studenti se začnou vzdělávat podle nové metody CLIL, která pojí obsah učební látky s cizím jazykem,“ upřesnila.

V praxi to bude vypadat tak, že část výuky některých předmětů má probíhat v cizím jazyce.

„Tato metoda se bude uplatňovat v dějepise, občanském a společensko-vědním základu, geografii, informatice a tělesné výchově,“ upřesnila.

Podle ní to ale neznamená, že by studenti přešli na progresivní výuku jazyků ihned.

„První dva roky se budou intenzivně připravovat na cizí jazyk vybranými slovíčky tak, aby byli v tercii schopni zvládnout část výuky v angličtině,“ doplnila.

Rodiče žáků základních škol a zájemci o studium se mohli seznámit s tím, co nový obor nabízí, už během Dne otevřených dveří 5. února. Přihlášky mohou podávat do 1. března a přijímací zkoušky jsou v dubnu. Obor je určen pro žáky, kteří završí sedmý ročník základní školy.

„Základem úspěchu je personální zajištění, a to u nás na škole máme v podobě pedagogů s dobrou úrovní cizího jazyka. Připravujeme rovněž projekt pro učitele, kteří vyjedou do zahraničí, a budou si tuto metodu osvojovat na školách, kde je už úspěšně zavedená,“ konstatovala ředitelka. Gymnázium bude navíc spolupracovat s partnerskými školami v zahraničí projektu Erasmus+.

Očima učitelky

Novou metodu výuky popisuje také učitelka angličtiny a dějepisu Ludmila Fridrichová.

„Žáci nové znalosti jen pasivně nepřijímají, ale sami objevují, analyzují, srovnávají a hodnotí. To vše v cizím jazyce, který je v CLIL výuce nástrojem učení se. Studenti tak mohou zároveň rozvíjet své znalosti v nejazykovém předmětu i v cizím jazyce,“ vysvětlila.

„Protože CLIL výuka spojuje práci s reálnými informacemi a smysluplné využití cizího jazyka v přirozených situacích, žáky mimořádně motivuje, efektivně připravuje na další studium a zároveň zvyšuje jejich možnosti uplatnění na trhu práce doma i v zahraničí,“ uzavřela.