Přežili jsme - a to je hlavní. Tak komentují půl roku nejistoty kvůli uzavření frekventované silnice obchodníci. Pokles tržeb o třicet a v letních měsících dokonce padesát procent zaznamenala prodejna s chovatelskými potřebami v Jiráskově ulici.

„Centrum se postupně vylidňuje a končí jeden obchod za druhým. Řidiči se už možná Přerovu vyhýbají a nechtějí městem projíždět. Když se totiž potřebujete dostat z jednoho konce města na druhý, strávíte hodinu v kolonách,“ líčí vedoucí prodejny Milada Jakubcová.

Podle ní nastala po dokončení oprav v Kratochvílově ulici úleva a lidé začali do centra města znovu chodit.

Mnohem méně zákazníků navštívilo během uplynulých měsíců také oblíbenou trafiku u kostela.

„Pocítili jsme to opravdu hodně. Řidiči se tady většinou zastavují ráno při cestě do práce, a když byla silnice neprůjezdná, tak to vzdali. Stejné to bylo i s lidmi, které odradilo oplocení. Ve chvíli, kdy zjistili, že přes cestu zkrátka nepřejdou, nepřišli vůbec,“ popisuje prodavačka Alena Pavlová.

Jak dlouho opravy vydrží?

Za opravu Kratochvílovy ulice město zaplatilo 3 miliony 455 tisíc korun. A Přerovany teď asi ze všeho nejvíce zajímá, jak dlouho nové předláždění vydrží. Silnice, poničená kvůli náporu autobusů a hustému provozu, totiž v minulosti prošla několikrát opravou.

„Lože pod žulovou kostkou je teď z betonu, namísto původního štěrkového. Betonové lůžko bylo navrženo na základě diagnostiky a tento způsob opravy doporučila i odborná laboratoř,“ vysvětlil Miroslav Piekutowski z oddělení investic přerovského magistrátu.

Stavebníci podle něj pouze vyňali původní kostky, očistili a znovu položili do betonového lože.

„Stavba možná pro někoho trvala pocitově dlouho. Při realizaci jednotlivých úseků byly ale nutné technologické přestávky kvůli zrání podkladního materiálu,“ dodal.

Zmizel i nepopulární "skokanský můstek"

Nové předláždění odstranilo i nepopulární „skokanský můstek“, který byl u zpomalovacího retardéru před velkou pasáží. Řidiči na něm totiž v minulosti s autem vždy poskočili.

„Komunikace u zpomalovacího retardéru byla v minulosti propadlá. Dnes je zhotovený podle platných předpisů, takže sklony jsou v pořádku,“ ujistil.

Častý dotaz směřuje i k jasně bílé barvě nově vydlážděného úseku. Ta se prý ale do budoucna změní.

„Protože se žulová kostka pokládá do cementové malty a je spárována, povrch teď vypadá takto. Údržbou čistícími vozy a provozem se ale postupně bílé barvy zbaví,“ uzavřel Zdeněk Dostál z odboru rozvoje přerovského magistrátu.