Chtějí, aby při rekonstrukci nádraží nechalo město instalovat na nástupištích prvky pro orientaci nevidomých. Přerovští radní už před časem slíbili, že umístí na devět budov ve městě hlasové majáčky.

Ty pomáhají nevidomým hlasem najít vchod do objektu a zorientovat se uvnitř budovy.

„Pro zrakově postižené je velmi složité přesunout se od vlakového nádraží k autobusovému, případně samostatně nasednout do autobusu,“ vylíčil ředitel olomoucké organizace Tyflocentrum Jan Příborský.

Jak dodal, na organizaci se obrátili zrakově postižení lidé z Přerova. „Těm by pomohlo, kdyby byly u vstupu do informací na autobusovém nádraží umístěny orientační majáky a u jednotlivých stanovišť se objevily signální pásy. Právě tyto pásy na dlažbě nástupiště se totiž dají snadno nahmatat holí nebo nášlapem,“ dodal Příborský.

Nevidomí díky pásům rozpoznají místo stanoviště a vstup do autobusu. „Další možností je umístit na nástupištích tabulky v bodovém písmu, takže by si mohli najít autobus třeba z Přerova do Zlína,“ nastínil ředitel.

Náklady by ale podle zástupců olomouckého Tyflocentra neměly být nijak závratné. „V porovnání s celkovým rozpočtem na rekonstrukci autobusového nádraží půjde o zanedbatelnou položku,“ soudí ředitel Tyflocentra Jan Příborský.

Podle vedoucího odboru rozvoje přerovského magistrátu Pavla Gala se město bude požadavkem zrakově postižených zabývat. „Musíme ale znát přesné požadavky,“ řekl šéf odboru rozvoje města.

„Rekonstrukce autobusového nádraží zahrnuje zastřešení ostrůvků, přesměrování nástupišť, která budou nově souběžná s Husovou ulicí. Stavba si vyžádá 130 milionů korun,“ připomněl Pavel Gala.

Jak dodal, v současné době město čeká na to, zda obdrží peníze z fondů Evropské unie. „Pokud všechno dobře půjde, mohlo by se začít s rekonstrukcí v příštím roce,“ podotkl Gala.

Podobné orientační prvky by nevidomí uvítali i na vlakovém nádraží, kde jsou sice hlasové majáčky u vchodu, ale už chybí na jednotlivých nástupištích.

„Pomohlo by nám i to, kdyby bylo vlakové nástupiště ozvučené,“ řekl Příborský.