Například v Globusu může zákazník bez vysvětlování důvodu vrátit zboží do 30 dnů.

„S visačkami a účtenkou,“ připomněl pracovník informačního centra olomouckého hypermarketu.

Zboží by mělo být v originálním nepoškozeném obalu.

„Pouze CD, DVD/Blu-ray, PC hry, šperky, spodní prádlo a plavky nelze vyměnit ani vrátit finanční hotovost,“ uvedl hypermarket příklady, kdy záruky Globus uplatňovat nelze.

Většina prodejen se sportovním zbožím peníze za nepodařeného Ježíška nevrací.

„Zboží lze vyměnit za jiné zboží ve stejné hodnotě či vyšší, kdy si zákazník rozdíl doplatí,“ uvedla prodavačka jedné z olomouckých kamenných prodejen Sportisimo.

Vyfoťte si reklamní slib

Podle mluvčího České obchodní inspekce (ČOI) Jiřího Fröhlicha neplatí u kamenných obchodů nárok na vrácení do 14 dnů bez udání důvodu.

Někdy se k tomu však například prodejce oblečení zavazuje v reklamě - že „vymění zboží za jiné“.

V takovém případě by si měl zákazník podle Fröhlicha vyfotit reklamu s tímto slibem vrácení či výměny zboží za jiné třeba i několik měsíců od nákupu.

„Prodejce v kamenné provozovně nemá ze zákona povinnost zakoupené zboží vzít zpět do 14 dnů bez udání důvodu, nebo umožnit jeho výměnu. Pokud se však k něčemu takovému zaváže třeba v reklamě, musí to dodržet. Doporučujeme si tuto službu nechat vyznačit na doklad,“ uvedl mluvčí ČOI.

U e-shopů je u většiny zboží možné využít čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu.

„Je nutné prokázat, že výrobek byl zakoupen právě zde, což lze ideálně udělat dokladem koupi,“ radil mluvčí ČOI. „V případě dárkového poukazu na zboží nebo služby pozor na termín čerpání,“ připomněl Fröhlich.

Lhůta pro uplatnění reklamace je ze zákona dvouletá, to bez ohledu na to, zda výrobek byl koupen na e-shopu či v kamenné provozovně.