Spolek vedl žalobu proti ministerstvu životního prostředí kvůli povolení výjimky k zásahu dálnice D1 do biotopů šestadvaceti vzácných druhů živočichů.

Ekologičtí aktivisté tvrdí, že lze trasu dálnice posunout mimo tyto cenné biotopy.

Primátora města Vladimíra Puchalského (SpP) rozhodnutí Nejvyššího správního soudu potěšilo.

„Skutečným důvodem podání kasační stížnosti není snaha Dětí Země o ochranu životního prostředí před škodlivými zásahy ze strany investora dálnice, ale o maximální možné oddalování zahájení stavby tohoto prioritního dopravního záměru,“ konstatoval.

Podezírání z podjatosti

Pro Přerov a řešení jeho katastrofální dopravní situace je verdikt soudu jen dílčím úspěchem. Děti Země totiž už dříve avizovaly, že hodlají stavbu dálnice dál blokovat. Předseda Dětí Země Miroslav Patrik nyní podezírá přerovský stavební úřad ze systémové podjatosti a tvrdí, že nemůže stavbu dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem nezávisle posoudit.

„Rozsudek Nejvyššího správního soudu, který zamítl naši kasační stížnost, je pro nás velkým překvapením, protože soudci dokázali rozhodnout v rekordním čase pěti týdnů. Dětem Země přitom není známo, čím si takovou časovou exkluzivitu zasloužily. Možná ale i soudci byli ovlivněni politickou situací,“ vyjádřil se k verdiktu předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Spolek se tak podle něj bude moci naplno věnovat probíhajícímu územnímu řízení pro obchvat Přerova.

Vítězství zdravého rozumu

Stavba desetikilometrového úseku dálnice mezi Říkovicemi a Přerovem měla začít už letos na jaře a v současné době na trase probíhá archeologický výzkum. Investor má ale i přes rozhodnutí Nejvyššího správního soudu stále svázané ruce.

„Děkuji české justici, že zvítězil zdravý rozum nad formalismem. Vysoudili jsme ale jen jeden z podkladových materiálů a teď je důležité, kdy se rozhodne o námitce podjatosti stavebního úřadu. Co se týče samotné stavby, zatím pořád stojíme,“ nastínil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Kvůli chybějící dálnici mají řidiči, projíždějící Přerovem, při každé uzavírce silnice z důvodu oprav nervy na pochody. A situace se ještě zhorší po dokončení úseku D1 mezi Lipníkem a Přerovem v příštím roce. Kamiony a nákladní auta se totiž do města nahrnou z obou směrů - od Lipníku i z Říkovic.