Právě na trase Kojetín – Tovačov byla roku 1981, kdy se Rostislav Kolmačka narodil, zastavena vlaková doprava. Dnes se ji s dalšími nadšenci z občanského sdružení Kroměřížská dráha snaží obnovit a několikrát ročně vypraví historické motoráčky i „velké" vlaky. „Bylo mi to líto, že žádné vlaky tady nejezdí a dlouho jsem snil o tom, že by bylo krásné nějaký osobní vlak do Tovačova vypravit," vzpomíná.

Velký krok k realizaci se podařil udělat v roce 2007, kdy se stal členem sdružení Kroměřížská dráha.

„Společně s náčelníkem sdružení, Martinem Šůstalem, a kolegou Jirkou Strumienským jsme začali pořádat nostalgické jízdy po okolí na Moravě," říká dnes.

V historických uniformách a s kleštěmi na proštípnutí jízdenek jsou tak součástí každoročních jízd ve zvláštních vlacích, které dnes běžně na tratích neuvidíte.

„Máme pravidelné akce, na které vlaky vypravujeme – festival Tovačovský portál nebo výlov Hradeckého rybníka. Ročně to jsou tak tři, čtyři víkendy a jezdíme celé dva dny. Počet vypravených vlaků jen do Tovačova za rok někdy přeshuje i stovku," prozrazuje. Jízdy se pokaždé setkávají se slušným zájmem lidí.

Dělat vlakového průvodčího na pár dní v roce je jeho splněný sen. Povolání totiž kvůli oční vadě nemůže profesně vykonávat. K vlakům si ale svou cestu přeci jen našel.

„Pracuji na zkušebním železničním okruhu ve Velimi u Kolína, kde zkouším nově vyrobená vozidla, jestli nepřekračují hlavně hlukové limity," říká Rostislav Kolmačka. Před rokem se právě kvůli práci z Kojetína odstěhoval do Čech. Kvůli historickým vyjížďkám se ale rád vrací.

„Nejvíc mě na tom baví kontakt s lidmi, vždycky jsem měl rád lidi. Ostatní si ze mě dělají srandu, že jsem seznamovací maniak, s každým se dám hned do řeči," svěřuje se, co ho na průvodcovské činnosti nejvíce baví.

Sdružení má do budoucna další plány.

„Není to samozřejmě jenom o mě. Společnými silami se snažíme založit železniční muzeum v Kroměříži, které již teď částečně funguje. Velkou součástí je také shánění financí a podpory, bez toho to dnes nejde," dodává na závěr.