Důvodem toho, proč se snaží magistrát zlepšit úroveň cestování, je změna autodopravce. Od ledna totiž začnou jezdit po Přerově a jeho místních částech autobusy slovenské společnosti SAD Trnava. Do konce roku ještě městskou hromadnou dopravu zajistí stávající firma Veolia Transport Morava.

„Devět z desíti občanů považuje za přínos zavedení ekologických nízkopodlažních autobusů,“ shrnul Lubomír Štukavec z odboru dopravy magistrátu. Podle něj se město dotazovalo tří stovek respondentů v Přerově a jeho místních částech.

„Tato odpověď tedy dala za pravdu i magistrátu, který vybral dopravce, jenž nízkoemisní autobusy zajistí,“ doplnil. Radní nyní jednají se slovenskou firmou o zřízení plynové čerpací stanice v Přerově, protože autobusy budou mít pohon na zemní plyn. Ekologická doprava by se měla objevit v ulicích už v průběhu příštího roku.

Do exkluzivního průzkumu mezi Přerovany se zapojilo na 124 mužů a 176 žen, a to většinou ve věku od 26 do 55 let. Přes 76 procent dotázaných žije přímo v Přerově, ostatní pak v okolních obcích a příměstských částech. Z dotazníku třeba vyplynulo, že lidé uvítali stavbu nového autobusového nádraží a považují za dostačující i počet zastávek.

Mezi obyvateli ale převažoval názor, že na některých místech zastávka chybí a bylo by vhodné ji doplnit, aby nemuseli ujít zbytečně velký kus cesty. Jako příklad uvedli trasu linky číslo 4, na které je zastávka nejprve U hřbitova, a potom až v ulici Generála Janouška. „Mnozí dotázaní by dokonce zavedli i zastávku u Přerovanky, a to v obou směrech,“ doplnila vedoucí průzkumu Martina Kašpárková.

Co vadí asi polovině dotázaných, je chování řidičů. Na 62 lidí také uvedlo, že znají dva typy, jak ty milé a hodné řidiče, tak i „protivné“ a „sprosté“. Více než osm desítek lidí si pak na jejich práci vyloženě stěžuje. Podle odpovědí dotázaných jsou někteří z nich nepříjemní a bezohlední, a to zejména ke starším lidem a dětem.

„Nečekají, až se staří lidé posadí v autobuse, a hned se rozjíždějí. Někdy nedodržují jízdní řád, a buď jezdí pozdě, a nebo dříve. Nevydrží vyčkat do doby odjezdu a často ujedou,“ shrnula výhrady občanů vedoucí projektu Kašpárková.

Další námitkou vůči řidičům městské hromadné dopravy je i to, že se často dívají na dobíhajícího pasažéra, a těsně před ním zavřou dveře. A to i přesto, že na dobíhajícího upozorní ostatní cestující.

Lidem vadí i větší rychlost některých řidičů autobusů a agresivní způsob řízení. „Problematickým se ukázal také prodej jízdenek, protože když zákazník platí větším obnosem – a to i padesátikorunou, neovládají řidiči své emoce. Při vracení peněz proto situaci hlasitě a nevhodně okomentují,“ doplnila dále Kašpárková.

„Odpovědi na tyto otázky město nutí k zamyšlení, zda právě díky „neprofesionalitě“ řidičů nemůže dojít k úbytku zákazníků, využívajících služeb městské hromadné dopravy,“ uzavřel Lubomír Štukavec z odboru dopravy přerovského magistrátu.