Kvůli dopravě se ve čtvrtek v Přerově uskutečnila tisková konference, na které představil hlavní záměry Olomouckého kraje v oblasti dopravy náměstek hejtmana Alois Mačák (ČSSD).
„Prioritou všech priorit pro kraj je mimoúrovňová křižovatka v Předmostí s průpichem. Budeme ale zároveň dál bojovat i za stavbu dálnice D1 z Říkovic do Přerova,“ přislíbil Mačák.
Vyřešit dopravu v Přerově může podle zdejších radních jen stavba obchvatu v kombinaci s průpichem. Náměstek primátora Dušan Hluzín (TOP 09) se ale obává toho, že má příslib průpichu pouze odvést pozornost od mnohem zásadnější investice – úseku dálnice D1 z Říkovic do Přerova.
Takzvaná supervize Nečasovy vlády, která jasně vymezuje investice do dopravy, totiž s obchvatem Přerova vůbec nepočítá.
„Tranzitní dopravu ve městě budeme považovat za vyřešenou až tehdy, kdy bude hotový průpich i obchvat. Nechceme, aby politici z Věcí veřejných vyhandlovali průpich za obchvat,“ narážel náměstek přerovského primátora Dušan Hluzín na poslední aktivity poslankyně za Olomoucko Dagmar Navrátilové (VV).
Té se podařilo zařídit, že se průpich po létech otálení konečně začne stavět.
Namísto toho, aby politici napříč politickým spektrem v otázce dopravy táhli za jeden provaz, dělají si naschvály.
Lajtoch: Vše je zpolitizované
Tento týden v pondělí se uskutečnila v kanceláři poslankyně Navrátilové schůzka se zástupci ministerstva dopravy a kraje, na které se jasně řeklo, že průpich bude.
Přerovští radní ale o jednání nevěděli a dozvěděli se tuto informaci až z novin.
„Celá věc je zpolitizovaná,“ řekl přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD) a hájil postup vedení města, jemuž opozice často vyčítá liknavost a nedůslednost.
Na důkaz toho, že se za dálnici skutečně bojovalo, proto předložil písemný materiál, který obsahuje více než čtyřicet bodů. Popisují krok za krokem, jak se vedení radnice v otázce dopravy činilo.
„Dopláceli jsme ale na neustálé změny na ministerstvu dopravy,“ vysvětloval neúspěch jednání Lajtoch.
Tovární je připravená na průpich
Podle náměstka přerovského primátora Josefa Kulíška (ODS) nastal ve věci stavby průpichu významný posun už mnohem dříve. Město na něj ze svého rozpočtu vyčlenilo částku zhruba 20 milionů korun a zaplatilo i projektovou dokumentaci.
„V roce 2006 jsme se s hrůzou dozvěděli, že Ředitelství silnic a dálnic průpich vyškrtlo ze svých investičních záměrů. Po spoustě složitých jednání, které jsme vedli, se tam ale záměr opět vrátil,“ zmínil Kulíšek.
Na stavbu mimoúrovňového křížení už bylo vydáno územní rozhodnutí.
„Loni v listopadu byla také opravená Tovární ulice do podoby pro průpich,“ popsal náměstek Kulíšek.
Některé úseky průtahu jsou hotové již nyní.
„Most Legií a ulici Tržní řešil kraj. Také čtyřproudová silnice na Velkých Novosadech je hotová dávno,“ zmínil František Zlámal z odboru rozvoje města. Řešení křižovatky ulic Dluhonská, Tržní a Polní by měl připravit kraj.
Přes Přerov pojede každý
Mnozí řidiči ale nevnímají průpich jako stavbu, která ulehčí dopravě v centru. Potvrdila to i diskuse na webu Přerovského deníku.
„I malé obce v okolí Přerova si uvědomují, že jediným možným řešením dopravy je její vyvedení mimo katastr té které obce. Nic jiného než obchvat není dost dobrým řešením. Teď už přes Přerov projede úplně každý, i ten, kdo se mu zdaleka vyhnul. A ještě k tomu vysokou rychlostí – tedy se zvýšenými emisemi,“ uvedl jeden ze čtenářů.
„Nejsem nadšený z průpichu. Prohnat si čtyřproudovku městem je podle mě dosti neperspektivní. Široká+relativně rovná silnice=větší rychlost,“ myslí si také jiný z diskutujících Jan Horký.