„Za pouhých čtrnáct dní sledování jsem napočítal asi šestapadesát nezaplachtovaných vozidel, zvláště ze stavby na vlakovém nádraží. Počet oficiálně zjištěných případů, kterých je kolem patnácti, považuji za výsměch skutečnosti. Zajímalo by mě, jaká konkrétní opatření město učinilo, aby byla vyhláška dodržována," pozastavuje se Vítězslav Mádr.

Město jen v loňském roce řešilo osmnáct podání kvůli porušení obecně závazné vyhlášky.

„Šestnáct jich přišlo od Městské policie, dvě od republikové. V šesti případech vedlo město správní řízení o uložení pokuty, v těch zbývajících pak byli provozovatelé vozidel vyzváni k dodržování vyhlášky," shrnul Jaroslav Čagánek z odboru životního prostředí přerovského magistrátu.Auta, která převážejí sypký materiál na korbě bez plachty, zvyšují prašnost v Přerově.

Obecně závazná vyhláška o stanovení některých povinností při přepravě sypkých a obdobných materiálů na území města Přerova začala platit v lednu roku 2011. Smyslem bylo zabránit řidičům nákladních aut převážet sypký materiál bez plachty. Konkrétně – cihly, stavební suť, hlínu nebo písek.

Přísné sankce

Za nedodržení legislativy hrozí šoférům přísné sankce. V případě, že převáží náklad bez plachty fyzická osoba, může dostat pokutu až do výše 30 tisíc korun, podnikatelský subjekt pak uhradí ve správním řízení ještě více – a to až 200 tisíc korun. Finanční postihy hříšníků by tedy už na první pohled mohly představovat výrazné „přilepšení" do rozpočtu města. Proč tomu tak není?

Kontrola v problémech

„Už při vzniku vyhlášky jsem upozorňoval na to, že kontrola nákladních aut je jen velmi obtížná. Nemáme totiž povinnost zastavovat auta na základě obecně závazné vyhlášky, ale jen v případě podezření z dopravního přestupku," vysvětlil ředitel Městské policie v Přerově Omar Teriaki.

Pokud chtějí strážníci pořídit důkazní materiál pro přestupkové řízení, zbývá jim jediná možnost. Stát u cesty a hříšníky natáčet na kameru nebo fotografovat. Ale ani tak není zaručené, že s „důkazy" uspějí. Do korby nákladních aut totiž často není vidět, takže se řidiči můžou vymluvit, že nepřeváželi sypký materiál, ale něco jiného.

„Podobné pozorování za účelem sbírání důkazů můžou klidně provádět i pracovníci odboru životního prostředí magistrátu," poznamenal. Větší šance na úspěch mají podle něj jen kontroly republikové policie nebo celníků, které jsou součástí jiných preventivně – bezpečnostních akcí.

„Úplně nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby se tato věc stala součástí zákona o silničním provozu," uzavřel.