„Rekonstrukce výpravní budovy v Přerově je nyní ve fázi příprav. V současnosti zpracováváme stavebně technický a historický průzkum tohoto objektu, zjišťujeme stav nosných a dřevěných konstrukcí,“ shrnul Miroslav Bocák, ředitel stavební správy Východ Správy železnic.

Podle něj by mělo začít zpracování záměru projektu v roce 2025, o rok později přijde na řadu vlastní realizační dokumentace. „Následně bychom zajistili povolení a v letech 2027 až 2028 by mohla proběhnout vlastní realizace,“ upřesnil.

Do vzhledu nádražní budovy promluví památkáři. „Každá památkově chráněná budova má parametry, které mají pro památkáře zásadní význam. Po zkušenostech, které jsme získali z jiných měst, jsou tyto nároky velmi detailní a náročné. Jak na zachování výplní otvorů, tak dispozic a stávajících dřevěných prvků. Snahou památkové ochrany je zachovat historický ráz objektu,“ popsal.

Výpravní budova se dočká nové fasády, budou dokončeny výplně otvorů, jež dosud neprošly výměnou. Součástí investice je rekonstrukce elektroinstalace, vnitřní rozvody budovy se upraví podle nových dispozic.

„Vnitřní dveře a podlahy se spraví v souladu s návrhem památkářů. Máme bohaté zkušenosti s rekonstrukcí takových budov. Loni jsme dokončili Fantovy sály na hlavním nádraží v Praze, které jsou velmi citlivě opraveny, nyní probíhá rekonstrukce pardubického nádraží,“ doplnil Bocák. Náklady na rekonstrukci výpravní budovy v Přerově se odhadují na zhruba 75 milionů korun.

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody je dnes využití výpravních budov jiné, než bylo v minulosti. Lidé zde totiž tráví méně času než v minulosti. I když často nostalgicky vzpomínají na zaniklé nádražní restaurace, doba se změnila.

„Komerčnost nádražních objektů už opravdu zaniká, a když pominu ta největší nádraží, dnes už to není o obchodním využití. Tendence je dnes úplně jiná - cestující veřejnost sem nejde na nákup, ale jde na vlak a od vlaku,“ přiblížil trend Svoboda.

„Vždy, když řešíme, jak dál s objektem, nejprve zmapujeme poptávku cestujících a občanů - tedy, co očekávají od té adresy,“ vysvětlil. Správa železnic zadá revizi využití stávajícího objektu a chce jednat s městem i o vzhledu jeho okolí.

„Často je tato adresa kritizována, že se zde sdružují nepřizpůsobiví občané. Máme ale mnoho zkušeností s jinými městy. I na nádraží, kde nebyl život, se nám ho podařilo vrátit,“ doplnil.

Správa železnic letos finišuje také s přípravou projektu na modernizaci trati mezi Brnem a Přerovem, a to v úseku Nezamyslice - Kojetín a Kojetín - Přerov. Stavba by měla začít počátkem příštího roku.

„Tato akce zahrnuje zdvoukolejnění trati s maximální rychlostí 200 kilometrů v hodině. Všechny železniční přejezdy budou zrušeny a nahrazeny mimoúrovňovými kříženími. Ostrovní nástupiště budou spojena s výpravními budovami bezbariérovými podchody,“ upřesnil Miroslav Bocák. Stavba by měla být dokončena na sklonku roku 2028.