Podle olomouckého hejtmana Jiřího Rozbořila (ČSSD) je reálné, že by mohl začít platit už od června letošního roku.

Starostové obcí na Přerovsku upozorňují na zoufalou situaci už delší dobu.

Podle nich nejde jen o zdevastované silnice, ale i o bezpečnost chodců.

Zvýšený nápor projíždějících nákladních aut se navíc podepsal i na statice domů.

Některé objekty v těsném sousedství silnice jsou popraskané a místní trápí rovněž nadměrný hluk.

„Dnes projede naší obcí z kamenolomu Podhůra odhadem padesát kamionů se štěrkem. A to nepočítám další auta, která míří na skládku. Chceme předejít dalšímu ničení silnic. Poškozeny jsou nejen kanálové vpusti, ale zabrat dostávají i obrubníky. Narušená krajnice stáhne osobní i nákladní auta a je jen otázkou času, kdy tam dojde k nějakému vážnému úrazu," upozornil starosta Tučína Jiří Řezníček.

Stejné zkušenosti mají i v nedalekých Želatovicích.

„Jde nám především o bezpečnost našich občanů, máme v obci mateřskou i základní školu. Šířkové poměry nevyhovují a kamiony mají problém se tu vyhnout. Protože začínají být komunikace třetí třídy velice nebezpečné, požadujeme, aby jezdily kamiony po silnicích vyšší třídy," shrnul starosta Želatovic Zdeněk Dorazil.

Olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD) vyrazil na spanilou jízdu po zničených okrskách na Přerovsku. Po dohodě se starosty obcí chce prosadit zákaz projíždění vozidlům nad 12 tun na trase mezi Podhůrou a Želatovicemi

Olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD) vyrazil na spanilou jízdu po zničených okrskách na Přerovsku. Po dohodě se starosty obcí chce prosadit zákaz projíždění vozidlům nad 12 tun na trase mezi Podhůrou a Želatovicemi. Autor: DENÍK/Petra Poláková-Uvírová

Hejtman na spanilé jízdě

Nové Dvory, Podhůra, Hlinsko, Tučín, Želatovice a Kozlovice.

Ve všech těchto obcích na Přerovsku se ve středu dopoledne zastavil olomoucký hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD), který chtěl situaci posoudit přímo na místě. Uznal, že je problém nutné okamžitě řešit. Kritický úsek vede obcemi Hlinsko, Pavlovice, Tučín a Želatovice.

„Se starosty jsme se shodli na tom, že je průjezd kamionů ve směru z Podhůry na Přerov po trojkové komunikaci ve vlastnictví kraje dlouhodobě neudržitelný. Komunikace není stavěna na velké zatížení čtyřiceti až padesátitunových vozidel, které vozí kamenivo z kamenolomu Podhůra směrem na Zlínsko a dál do světa," řekl hejtman.

Lidé se podle něj navíc při procházení obcí necítí bezpečně. „Krajnice se trhají, a protože jsme vlastníky komunikací, museli bychom stejně za pár let investovat peníze do jejich oprav," dodal.

O zákazu projíždění vozidel nad 12 tun ve směru z Podhůry do Želatovic se definitivně rozhodne teprve ve správním řízení.

„Nemůžeme předjímat jeho výsledek, ale náš názor je, že by měla být komunikace mezi Podhůrou a Želatovicemi pro vozidla nad 12 tun uzavřena. Pokud nenastanou průtahy, mohlo by dojít k osazení značek se zákazem vjezdu ke konci června," upřesnil.

Stálý problém: město Přerov

Snahou je podle něj vytlačit nákladní auta na komunikace první třídy.

„Doprava by se tak odklonila od všech obcí, které jsou v severovýchodní části. Pořád je ale problémem město Přerov," zmínil.

Na neúnosnou dopravní situaci ve městě upozornil přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP).

„Preferuji nutnost vytlačit těžkou kamionovou dopravu na silnice první třídy, které jsou tomu uzpůsobeny. Dokud ale nebude dostavěna dálnice D1, nebude průpich a nedojde k rozšíření Mádrova podjezdu, tak se nic nezmění. Nechci být pesimistický, ale myslím, že to nebude otázka dvou let, ale tří až pěti let, kdy se to ve vztahu k Přerovu podaří stabilizovat," uzavřel primátor.