„Přesnou technologii demoličních prací ještě dolaďujeme. Původní lávka je z betonových prefabrikátů, dodatečně předpjatých, takzvaných korálků. Použijeme tedy tu nejbezpečnější a nejšetrnější variantu odstranění. Práce bude provádět specializovaná firma," uvedl Ivo Habarta z firmy Firesta, která je dodavatelem stavby.

Děti přijdou o houpání

Typicky prohnutá lávka, která je poničená od povodní před čtyřmi lety, byla zbudována v roce 1983. Cítí Přerované nostalgii, že o ni přijdou?

„Ve své době to dělali tři mladí inženýři. Nostalgie je jedna věc, ale praktičnost věc druhá. Pro přerovské písky je to nemožné řešení, protože kdyby se zvolilo stejné, tak se po dvaceti letech přemostění zase prohne. Děti ale bohužel přijdou o svou specifickou kratochvíli houpání na lávce," řekl jeden z pamětníků stavby původního přemostění.

Kvůli demolici se sníží hladina řeky

Demolice lávky má vypuknout na přelomu září a října a obyvatelé města budou o jednotlivých krocích vždy informováni. „

Přípravné práce budou probíhat až do přelomu září a října. Samotná demolice potrvá jen několik dní, ale po ní následuje odstranění konstrukce," upřesnil zástupce dodavatelské firmy.

Kvůli bourání lávky se na počátku října po dohodě s Povodím Moravy sníží hladina řeky Bečvy.

Lidé, kteří se potřebují dostat z centra města na Ornitologickou stanici, Lagunu nebo do Michalova, mohou od pondělka využívat pouze nejbližší lávku U loděnice.

Nová stavba se závěsy

Stávající lávku U Tenisu nahradí nová stavba – předpjatý železobetonový trám se závěsy. Ten by měl být podle odborníků v případě, že by Přerovu opět hrozily povodně, bezpečnější. Náklady na jeho zbudování činí bezmála 25 milionů korun.

„Je to stavba, složená z prefabrikátů, takzvaných korálků, které je potřeba osazovat velice přesně. Nová lávka bude mít o jeden pilíř navíc oproti té původní a změní se i tvar konstrukce," dodal Ivo Habarta.

A jaké jsou parametry nového přemostění? Lávka bude dlouhá 94 metrů, široká 3,5 metru, a má sloužit jak pro pěší, tak i cyklisty a v případě nutnosti i vozidla Integrovaného záchranného systému.

„Každá lávka se navrhuje tak, aby přes ni přešel pěšák, přejeli cyklisté a mohla na ni najet i sanitka," doplnil stavbyvedoucí Josef Spálovský.

Bude osvětlená

Podle náměstka přerovského primátora Michala Záchy (ODS) bude stát výsledek za to.

„Když se dnes má na mostku vyhnout třeba kočárek s kolem, tak je to složité. Tento problém odpadne a navíc bude nově lávka osvětlená," nastínil.

Celý průběh stavby bude sledovat Povodí Moravy, a to zejména v období jarního tání.

„Dodavatel má zpracovaný povodňový plán a je povinen sledovat hlášení o stavu vodního toku. V případě, že by došlo ke zvýšení hladiny řeky Bečvy, je povinen zastavit práce," řekl Miroslav Pavelka, technik přerovského provozu Povodí Moravy.

Přerované, kteří sledovali uzavření lávky U Tenisu, se na nový mostek těší.

„Hlavně, ať se toho dožijeme. Přes lávku totiž pravidelně chodíme," řekl důchodce Josef Dostál z Přerova. Někteří se ale pozastavovali nad tím, že stavba potrvá tak dlouho.

„Měli do doby, než se postaví nová, zbudovat provizorní lávku, po které by se lidé na lagunu dostali," uzavřela jednašedesátiletá Ivana S. z Přerova.