Podle mluvčí Celního ředitelství v Olomouci Marie Bortlové zatím celníci nezaznamenali vážné porušování zákonů na dvacet kilometrů dlouhém úseku silnice I/47 mezi Přerovem a Bělotínem nebo na obchvatu Horní Moštěnice.

„Celníci kontrolují řidiče kamionů a nákladních aut na Přerovsku s pomocí speciálních vozidel. Zjistili, že k nejčastějším prohřeškům řidičů patří jízda bez jednotky Premid, špatně nastavený počet náprav u kamionů a také nedostatečný kredit k platbě elektronického mýta,“ shrnula hlavní nešvary řidičů Bortlová.

Podle jejích slov jsou úseky na Přerovsku využívány převážně tuzemskými řidiči. „K vážnému porušování zákonů však nedochází,“ dodala mluvčí.

Mýtné brány lemují silnice na Přerovsku zhruba od podzimu loňského roku a jak se shodují starostové obcí v regionu, vesnice z jejich existence příliš užitku nemají.

„Provoz na silnici je stejný jako dříve a nedá se říci, že by se řidiči kvůli placení mýtného úseku vyhnuli,“ míní předseda místní části Lýsky u Přerova František Hradil.

Tomu navíc vadí, že z placení mýtného obce nemají žádný užitek. „Kdyby šly aspoň peníze z mýtného do rozpočtu obcí, ale prostředky jdou do pokladny ministerstva dopravy,“ poznamenal Hradil.

Spíše negativní dopad pro obec mělo zavedení mýtné brány u Bělotína. „Zpozorovali jsme zvýšení tranzitní dopravy přes Bělotín, což jsme zpočátku přičítali stavbě dálnice. Teď ale s odstupem doby považujeme za hlavní důvod to, že se řidiči kamionů vyhýbají placenému úseku na Ostravu a projíždějí naší obcí, “ postěžoval si také starosta Bělotína Eduard Kavala.

Podle mnohých řidičů z Přerovska doplácejí na zavedení mýtného zejména menší vesnice. Kamiony a nákladní auta se totiž často mýtným branám vyhnou a volí neplacené úseky.

Své o tom vědí třeba lidé z Kozlovic u Přerova. „Zřízení mýtných bran v okolí naší obce nám nepomohlo. Obcí projíždějí desítky plně naložených nákladních aut, které nám ničí cesty a znepříjemňují život,“ popsal situaci předseda přerovské místní části Kozlovice František Kučera.