Konkrétně Přerov už k tak razantnímu kroku tlačí čas. Na podzim má být totiž zprovozněn dostavěný úsek dálnice D1 z Kroměříže do Říkovic. Jakmile se tak stane, nahrnou se z něj auta přímo do centra města.

„Přerov má dvě priority, kromě stavby dálnice je to i takzvaný průpich – tedy vnitřní průtah městem. Ten by mohl situaci zachránit, děláme tedy maximum pro to, aby se začal stavět,“ vysvětlil přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD).

V nově vzniklém sdružení figurují i dva náměstci hejtmana Zlínského kraje Libor Lukáš a Jaroslav Drozd. Města ale chtějí do projektu přizvat i další partnery – zejména velké průmyslové firmy.

„V Přerově má na zprovoznění dálnice zájem hlavně chemička Precheza a pak také PSP Engineering. Podporu ale vyjádřilo i město Lipník nad Bečvou a pak velké stavební firmy. Jistý je Strabag a v jednání je i Skanska,“ podotkl primátor.

Sdružení se hodlá zaměřit na podporu nejdůležitějších staveb, a to jak mezinárodního, tak lokálního významu. „Jde především o prosazení multimodální osy číslo 5, propojující celou republiku od západu až ke slovenským hranicím. Cílem jsou i lokální stavby jako R 49 Hulín – Fryšták, R 55 v celém průchodu Zlínským a Olomouckým krajem nebo napojení Přerova na dálnici D1 mimoúrovňovým křížením,“ uvádí ve svém prohlášení zástupci sdružení.

Důvody zlínské iniciativy

Proč do projektu vstoupil právě Zlínský kraj, vysvětluje Jaroslav Drozd, náměstek hejtmana Zlínského kraje a jeden ze zakládajících členů.

„Nejde jen o výstavbu dálnice, navazující na úsek Kroměříž-východ – Říkovice, ale i o širší dopravní politiku. V Přerově je vysoká intenzita dopravy, je po Praze druhým největším uzlem. Dopravní záležitosti přesahují hranice města i kraje, platí zde, že jedno má vliv na druhé,“ řekl Drozd.

Konkrétně Zlín má sice problémy s intenzitou dopravy také, ale bude díky propojení s R55 letos na podzim napojený na nadřazenou silniční síť. „Šance nově vzniklého sdružení vidím hlavně ve společném postupu. Je potřeba zapojit nejen politiky na úrovni samospráv, ale také poslance a senátory. Na Moravě je totiž historicky podfinancovaná infrastruktura,“ mí­ní.

Do boje za dálnici se pustí i velké přerovské firmy. „Zcela jistě se jednání zúčastníme. Na stavbě dálnice od Říkovic máme velký zájem. Současná dopravní situace totiž do jisté míry brzdí náš rozvoj, od města máme stanovený maximální počet kamionů, které od nás smí jezdit do doby, než bude hotová dálnice,“ zdůvodnil výrobní ředitel společnosti Precheza Karel Šimeček.

„Jsme připraveni aktivitu podpořit. Již v minulosti jsme zdůrazňovali, jak tíživá je pro nás neuspokojivá situace s dopravou. Jezdí k nám řada významných zákazníků a je trapné, když musí hodinu bloudit po okresních cestách. Samozřejmě pro logistiku zboží a materiálu potřebujeme kvalitní síť. Současný stav působí komplikace i dojíždějícím zaměstnancům,“ podotkl také zástupce generálního ředitele společnosti Meopta Optika Vítězslav Moťka.

PETRA POLÁKOVÁ – UVÍROVÁ, PAVLA KUBIŠTOVÁ

Přehled požadovaných dopravních staveb

R 49 Hulín-Fryšták

R 55 přes Olomoucký a Zlínský kraj

napojení Přerova na D1 mimoúrovňovým křížením I/55 s železnicí

pokračování I/35 Valašské Meziříčí – Lešná

I/57 Valašské Meziříčí – Vsetín

dokončení D1 do Lipníku n.B.

přeložka silnice I/55 v průtahu Přerovem

nové železniční propojení Zlína a Otrokovic

nové železniční propojení Meziříčí a Kojetína

Letiště Přerov se smíšeným vojensko-civilním provozem