„Kolejiště je zpracováno ve velikosti 1:87, to znamená, že je sedmaosmdesátkrát menší, než ve skutečnosti. Použili jsme přes tři sta metrů kolejí se 115 výhybkami, šesti stanicemi, dvěma zastávkami a šesti skrytými nádražími. Jedno z křídel modelového kolejiště pochází už z roku 1972,“ řekl hned v úvodu jeden z pořadatelů Jan Dostál.

Celý provoz na kolejišti ale ani v jednadvacátém století neřídí centrální počítač. „Je zde sedm výpravčích, kteří musejí být zdatní v drážních předpisech, musejí umět ovládat zabezpečovací zařízení jednotlivých stanic a dodržovat zákony železničního provozu, aby to vypadalo jako ve skutečnosti,“ dodal Jan Dostál.

Výpravčí mají na starost jednu nebo dvě stanice a domlouvají se telefonicky. „Navzájem se ptají jeden druhého, zdali přijmou třeba osobní vlak z bodu A do bodu B. Nesmí se stát, že se dva vlaky potkají, to je samozřejmě špatně,“ vysvětlil pořadatel.

Model návštěvníkům nabízí dokonce reálné zastávky. K vidění je například stanice Jívová, která je na trati Olomouc-Krnov nebo původní kamenná rozhledna na Pradědu. Dále viadukt, ležící na trati z Pardubic do Liberce i stanice Hůrka, jež byla postavena podle zastávky Lašovice ve středních Čechách.

Modeláři se zaměřují i na detaily, které mohou být oku návštěvníka skryty. „V lokomotivách jsou miniaturní modely spalovacích motorů a v kostele můžete vidět oltář i dřevěné sedačky,“ zmínil Jan Dostál.

Expozice se každoročně těší velkému zájmu návštěvníků, kteří přicházejí zejména s dětmi, pro které je pohled na zmenšený svět zážitkem. „Je to moc pěkné a zajímavé pro děti. Možná jen škoda, že je to situované v tak malém prostoru,“ řekl jeden z tatínků Jan Bednařík z Olomouce.

Modelářská výstava pokračuje i příští víkend, tentokrát bude zaměřená na období od roku 2008 do současnosti. Navštívit ji můžete od 9 do 17 hodin.

Klub železničních modelářů vznikl v Přerově v roce 1964 a tím se řadí k nejdéle fungujícím železničně-modelářským klubům u nás. Během let fungoval pod hlavičkou různých organizací, od roku 2007 je samostatnou právnickou osobou – dnes spolkem. Současné modelové kolejiště se začalo budovat v roce 1972 v bývalé, dnes již neexistující, Komuně – tehdy Závodním klubu železničářů. Tamější prostory však časem přestaly stačit našim potřebám, ale podařilo se získat prostory ve věži bývalé vodárny na přerovském nádraží, která už ale potřebám klubu nestačí.
Proto v roce 2014 od Českých drah zakoupili budovu bývalého celního skladiště v Přerově, se kterým mají velké plány.