Už na Přerovské ulici před rondelem se rozčleňují dva jízdní pruhy, do kterých se řidiči mají rozdělit podle toho, kam směřují.

Do pravého ti, kteří jedou do Holice přes Keplerovu ulici, Velkého Týnce a na Olympii. Do levého ti, kteří chtějí jet na Přerov, Brno či Ostravu. Zmatky dělá také nový jízdní pruh od Přerova.

Z pruhu do pruhu

„Žádná zácpa nebyla, jen auto před námi přejíždělo z vnějšího pruhu do toho vnitřního, protože jelo asi na Přerov, tak se před námi trošku zamotalo,“ řekla Petra Rýdlová, která se zastavila v nedalekém obchodním centru na nákup.

Řidiči jsou nejistí. A to jak při příjezdu k rondelu z Olomouce, tak i ti, kteří jedou od Přerova. Právě oni, pokud jedou směrem na centrum Olomouce, na kruhový objezd vůbec nenajíždějí. Pro ně je nově zbudovaný samostatný jízdní pruh vedle rondelu.

Během chvíle se včera u rondelu objevilo několik nejistých šoférů, kteří se zastavovali před křižovatkou a nevěděli, kam mají jet. Přejížděli z jednoho pruhu do druhého.

„Chtěl jsem jet původně do Majetína, ale protože jsem jel v blbém pruhu, sjel jsem teda na Olympii. Nevšiml jsem si, že se mám už před kruháčem zařadit do pravého pruhu, a nechtěl jsem brzdit řidiče za mnou, co jeli na Týnec. V levém, tom vnitřním, bylo plno, takže bych se tam nedostal,“ vysvětlil jeden z motoristů Marek Řeřicha.

#nahled|https://g.denik.cz/43/d6/1310_kruhac_mapka_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/43/d6/1310_kruhac_mapka.jpg|Mapka rondelu u Olympie#

Dva jízdní pruhy začínají ještě před křižovatkou na Přerovské, končí při exitu na Velký Týnec a pokračování křižovatky na Přerov je pouze v jednom pruhu.

Rondel totiž funguje v systému rozvíjející se spirály. Do pravého jízdního pruhu, který je vně kruhového objezdu, se už na Přerovské řadí vozidla opouštějící objezd první a druhou odbočkou – do Holice a na Velký Týnec.

Do vnitřního jízdního pruhu, tedy levého, vozy opouštějící objezd poslední odbočkou, tedy na Přerov, Brno a Ostravu.

Řidič na Přerovské tak nemusí na objezdu přejíždět mezi pruhy, správný jízdní pruh si totiž již vybere před křižovatkou a ten jej pak vyvede přímo ven z kruhového objezdu.

Raději zastaví a čekají

Problém mají však také motoristé, kteří přijíždějí od Keplerovy ulice a chtějí jet na Přerov – musejí dát přednost jak těm, kteří jedou po objezdu na Velký Týnec, ale navíc musejí přejet do vnitřního levého pruhu.

Zmatený byl také motorista, který přijížděl od Přerova směrem do centra Olomouce. Zde se pro auta vytvořil samostatný pruh, který odvádí vozidla krajem rondelu. Řidič zastavil na výjezdu a čekal.

„Proč tam stojí ten červenej?“ kroutil hlavou řidič dodávky, který stál v řadě aut. Situaci nepřidal ani nadměrný náklad, kvůli kterému byl rondel na pár chvil prakticky neprůjezdný.

Řidič červené škodovky však váhal, než ho vytroubilo auto, které přijelo za ním a muselo nějakou dobu čekat, než se muž rozjede.

Všeobecně panuje názor, že lidé u nás neumějí jezdit po kruhových křižovatkách.

„Neumějí. Vezměte si příklad rondelu u Globusu. Ti, kteří od Olomouce jedou rovně na Hradec Králové, při vjezdu na kruhový objezd naprosto zbytečně přibrzdí, nebo dokonce zastaví, a automaticky dávají přednost zleva. Přitom mohou jet. Pokud by ale řidiči uměli jezdit, nemuseli by tak dlouho stát v kolonách,“ popisoval situaci dopravní policista Aleš Navrátil.