„Měli jsme možnost projet celou stavbu, která se velmi intenzivně hýbe dopředu. Nejdelší v současné době stavěná estakáda už má většinu nosníků na pilířích, a co se týče dalších částí, tak se z hlediska harmonogramu daří plnit všechno tak, aby stavba běžela dopředu. Míříme tedy k dokončení díla na jaře roku 2026,“ uvedl v Přerově ministr dopravy Martin Kupka.

„Podstatné je i to, že všechny nezbytné součásti, které míří k ochraně životního prostředí, jsou velmi pečlivě plněné, ať už se jedná o žabí přechody a opatření v průběhu stavby, na které zhotovitel dbá. Stavba vykazuje známky velmi dobře vedeného díla,“ ocenil ministr.

Stavba D1 Říkovice-Přerov, únor 2024. Pohled z výšky.
VIDEO: Nová D1 u Přerova bude mít čtrnáct mostů. Proleťte se nad celou trasou

Deset kilometrů dlouhý úsek D1 mezi Přerovem a Říkovicemi patří k nejnáročnějším v zemi. Nová dálnice bude mít čtrnáct mostů, překonává železniční trať i řeku Bečvu. Významným prvkem jsou vysoké násypy.

„Ty plní ochrannou funkci před stoletou vodou v případě, že by se rozvodnila řeka Bečva. Objem přesunu hmot na této stavbě je obrovský a z velké části roste na kamenitých násypech. Stavba přinese jednak zásadní úlevu samotnému Přerovu z hlediska dopravní zátěže, ale pomůže také území lépe chránit před velkou vodou,“ konstatoval ministr dopravy.

Stavebníci v pondělí s pomocí speciálního jeřábu osazovali na silniční estakádu přes řeku Bečvu u Prechezy, která je nejnáročnější stavbou úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, poslední a nejtěžší nosník .
Přerov: Stavba estakády na D1 pokročila, speciální jeřáb osadil nejtěžší nosník

Stavebníci v Česku už delší dobu upozorňují na nedostatek kameniva. „Veškerý materiál, který vytěžíme, ukládáme zpátky do této stavby, což je pozitivní z hlediska udržitelnosti. Přebytek pak dovážíme z kamenolomu Podhůra, ale i z Vyškova a okolí. Na stavbu D1 u Přerova máme zajištěný veškerý materiál,“ ujistil Jan Hýzl, ředitel oblasti Morava z firmy Strabag.

Podle ministra dopravy otevírá do budoucna v tomto ohledu možnosti změna liniového zákona. „V případě, že by některá z těchto liniových staveb, ať už dálnice nebo vysokorychlostní trať, potřebovala kamenivo navíc, otevírá se příležitost zajistit nezbytné kamenivo na případném dostupném ložisku. I díky této důležité legislativní změně máme otevřené dveře, abychom takový problém dokázali řešit,“ konstatoval ministr.

Dva miliony kubíků zeminy

Nejnáročnější práce budou probíhat na úseku D1 mezi Přerovem a Říkovicemi v letošním roce. „Stavbu čeká spousta náročných okamžiků, budou se navážet dva miliony kubíků zeminy. Zároveň se daří i v té právní rovině, to znamená, že soudní řízení, která běží, jsou pro nás vítězná. Stavba tedy není nijak blokována a může pokračovat bez problémů,“ shrnul generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Ještě v letošním roce mají být dokončeny zemní práce. „Budou založeny veškeré mosty a na konci roku se bude betonovat železobetonová mostovka na kilometr dlouhé estakádě přes řeku Bečvu a areál Prechezy,“ upřesnil Jan Hýzl z firmy Strabag.

Doprava v Přerově v posledních týdnech kolabovala.
Řidičům se ulevilo. Auta už sviští po mostě Legií i Pod Valy

„Začnou probíhat betonáže nejen estakády, ale i menších mostů - například toho, který přechází přes Tovačovskou ulici. Na úseku u Říkovic jsou osazené nosníky na jednom mostě přes trať a koncem listopadu se začnou osazovat další,“ doplnil Petr Černík, ředitel stavby z firmy Strabag. „Z hlediska stavebních prací je tedy nejnáročnější letošní rok. Ten největší rachot bude letos,“ poznamenal.

Stavba dálnice D1 zatím neovlivňuje dopravu v Přerově. „Většina řidičů kvituje, že je zde průpich, protože nám výrazně pomáhá. Jakmile bude hotový i obchvat, tak dálniční doprava z průpichu částečně odejde,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).

Panelová cesta na trase Olomouc - Lipník nad Bečvou se po letech dočká rekonstrukce
Konec drncání. Začne vyhlížená oprava panelky z Lipníka na Olomouc

Kvůli ukládání nosníků a pracím v blízkosti trati nehrozí náročnější a déle trvající výluky. „ŘSD hledá se Správou železnic vhodné termíny a snaží se plánovat výluky na trati v nočních hodinách, aby byl dopad na cestující malý,“ uzavřel ministr dopravy.