„Město jedná s firmou Dopravní logistická, což je dceřiná společnost SADu Trnava. To by nám zaručilo používání a provozování stávajících autobusů na úrovni, jaká je dnes. Firma má veškerá povolení k provozování městské hromadné dopravy na území České republiky,“ uvedl náměstek přerovského primátora Josef Kulíšek. (ODS).

Slovenský přepravce SAD Trnava zajišťoval v Přerově provoz městské hromadné dopravy asi rok a půl a díky němu se v ulicích objevily ekologické nízkopodlažní autobusy. Letos v květnu ale firma své závazky vůči městu nečekaně ukončila.

Opozice: Je to absurdní fraška

Zatímco radní to vysvětlovali tím, že firma měla nepřiměřené nároky na uhrazení finančních ztrát a nedošlo k dohodě, zástupci vedení společnosti SAD Trnava uvedli jako hlavní důvod vypovězení služeb stanovisko ministerstva dopravy. Podle něj nemůže linky v Česku provozovat zahraniční firma.

„Kvůli tomu, že společnost zajišťovala městskou hromadnou dopravu v Přerově bez potřebné licence, jí teď hrozí pokuta ve správním řízení až do výše několika set tisíc korun,“ shrnul mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.

I přes všechny potíže se ale s odstupem času zdá, že spor mezi radnicí a slovenským přepravcem byl jen bezvýznamnou šarvátkou.

„Je to absurdní fraška, už od provopočátku bylo jasné, se nakonec domluví. Pochybily obě dvě strany, ale nakonec si zase podaly ruce,“ komentoval to třeba opoziční zastupitel Vladimír Puchalský (SpP).

Místopředseda představenstva společnosti SAD Trnava Marek Antoňák již dříve v této souvislosti uvedl, že firma není viníkem situace.

„Celý problém je problémem města, jeho špatným zadáním veřejné zakázky, která neměla být mezinárodní, a pokud ano, měly být jasně stanoveny podmínky, za nichž bude zahraniční dopravce po podpisu smlouvy provozovat dopravu nově založenou společností v České republice,“ řekl.

Verdikt padne ve středu

A za jakých podmínek bude staronový přepravce autobusové linky provozovat?

„Podmínky se určitě nezmění a město zaplatí tolik, kolik ukáže provozní vzorec, který zpracovává nezávislá firma. Částka jim byla nabídnuta a ve středu proběhne jednání, na němž by mělo padnout konečné slovo,“ shrnul náměstek přerovského primátora Kulíšek.

„Pokud Dopravní logistická řekne, že naši nabídku nereflektuje, půjdeme k jiné společnosti. Podepsali ale prohlášení, že chtějí provozovat dopravu v Přerově po dobou maximálně dvou let, než bude vybrán nový přepravce,“ uzavřel Kulíšek.