Pro cestující z místních částí by zbudování dvou nových železničních zastávek v Předmostí a Dluhonicích znamenalo výraznou úlevu.

Nemuseli by totiž složitě projíždět ucpaným Přerovem až na nádraží, ale nastoupit do vlaku v místě svého bydliště.

Návrh, který před časem předložila radním opozice, má naději, že neskončí v šuplíku. Zastupitelé mu totiž na svém posledním zasedání dali zelenou.

„Po schválení záměru zastupitelstvem půjde příští týden do rady materiál na sestavení jedenáctičlenné pracovní skupiny, která by se měla zabývat detaily projektu," uvedl mluvčí přerovského magistrátu Bohuslav Přidal.

Podle radních se o konkrétních jménech členů pracovní skupiny rozhodne teprve příští týden.

„Určitě bychom ale chtěli, aby v ní byl i předseda osadního výboru z Předmostí a také některý z předkladatelů návrhu," nastínil přerovský radní Václav Zatloukal (ČSSD).

Využít miliardové investice do modernizace železničního uzlu v Přerově k tomu, aby byly zbudovány dvě nové zastávky v Předmostí a Dluhonicích, navrhla opoziční strana Společně pro Přerov.

Jako hlavní argument předkladatelé uvedli, že má město teď, kdy je stavba v plném proudu, jedinečnou příležitost a nemělo by ji promarnit.

Dvě zastávky mají i Hranice

Pro záměr se na posledním jednání zastupitelstva podařilo získat většinu přítomných.

„Nevidím důvod, proč by to město nemělo schválit. Když může být stanice i v Oseku nad Bečvou a dvě zastávky mají i jiná menší města jako třeba Hranice, proč by je nemohl mít i Přerov?," myslí si zastupitel Richard Šlechta (SpP).

Zastávka v Předmostí by podle autorů návrhu výrazně zlepšila dopravní napojení obyvatel Přerova ve směru na Hranice.

„Stejně tak by zase stanice v Dluhonicích pomohla lidem, kteří se potřebují dostat z této části města do Olomouce. Nehledě na to, že by zkrátila cestu do práce i zaměstnancům místní chemičky," shrnul výhody Tomáš Tužín, předseda Strany zelených v Přerově.

Ten upozornil i na další problémové místo – podjezd v Předmostí.

„Už teď je tam extrémně silný provoz a pro cyklisty je pod podjezdem nebezpečné projíždět. Prosazujeme tedy i zbudování nové cyklostezky, která propojí Přerov s Předmostím," ře­kl.

Jedna zastávka za 7 až 10 milionů

Věc má ale háček. Investor stavby železničního uzlu, kterým je Správa železniční dopravní cesty, upozorňuje, že není možné dodatečně navyšovat již jednou vysoutěženou zakázku, na niž byla poskytnuta evropská dotace, o další náklady.

„Není možné, aby se tyto akce zařadily dodatečně. Pokud budou splněna všechna technická prověření, předpokládá se finanční spoluúčast ze strany města, eventuálně jeho plné financování," vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Vybudování jedné zastávky by podle něj přišlo na 7 až 10 milionů korun.

Přerované by zastávky v Předmostí a Dluhonicích uvítali.

„Ráno jede autobus z Předmostí, ale večer už musím vlakem. Před desátou večer jsem v Přerově, a buď musím jít pěšky, nebo čekat na autobus až do půl jedenácté. Kdyby byla zastávka v Předmostí a jelo se z Olomouce rovnou do Předmostí, bylo by to lepší," uvedl v diskusi na webu Přerovského deníku jeden ze čtenářů.

„Každé větší město má několik zastávek, ale spádová oblast pro pět až šest tisíc lidí (Předmostí, Dlážka) se musí trmácet na nádraží přes celé město. Obávám se ale, že nejlepší čas pro stavbu už pominul. Vždy se najde dost výmluv, proč to nejde. Výkupy pozemků, stavba nadjezdu a hlavně peníze," zazněl další z názorů.

SOUVISEJÍCÍ: Budou v Předmostí stavět vlaky? Opozice chce zastávku i v Dluhonicích