A jaký závod ještě tým MS rallytruck čeká v letošním roce? O tom jsme si povídali s Markem Spáčilem z Olomouce, manažerem MS-rallytruck týmu a prvním pilotem závodního Liazu.

Ten se o své zážitky se svým týmem podělil v sobotu s veřejností na besedě, která se konala v Jezernici. Tato obec byla vybrána záměrně. Odtud totiž pochází kopilot týmu reprezentující Olomoucký kraj Zdeněk Kubeša.

ROZHOVOR

Kolikrát jste se prestižního závodu Rallye Dakar zúčastnil?

Dakar jsem jel asi pětkrát, ale pokaždé v jiné roli. Jednou jako mechanik, potom jako navigátor, a na trať jsem vyrazil i jako novinář.

Letos poprvé jsem v tomto závodě usedl za volant.

Mohl byste popsat zážitky, které jste si z tohoto prestižního závodu odnesl?

Závodili jsme s novým vozidlem. Zpočátku fungovalo velice dobře, ale jakmile jsme se dostali do hor, tam si lépe vedla konkurence. Některé úseky byly hodně obtížné, ale bavilo mě to.

Už první etapa byla dost náročná. Na trati se hodně prášilo, což přinášelo komplikace při předjíždění. Na závodě ale panovala úžasná atmosféra. Bylo to velké dobrodružství a já si tak splnil sen. Především jsem rád, že nikdo neutrpěl žádné zranění a všichni se ve zdraví vrátili domů.

Potkaly vás na trati nějaké dramatické okamžiky?

Jeden takový okamžik nastal, když jsme na trati předjížděli osobní auto, které nás dlouhou dobu nechtělo pustit před sebe. V tu chvíli jsme najeli na kámen, kterýnám prořízl pneumatiku, amy jsme vletěli do rokle. Defekt jsme rychle spravili a bez problémů jsme se vrátili zpátky na trať.

Během závodu jsme se ale setkávali s různými situacemi. Každá etapa nám přinesla jiné překvapení.

Můžete popsat technické údaje závodu?

Délka trati byla 9 400 kilometrů. Závod trval šestnáct dní. Jeli jsme v podstatě nonstop. Jen jeden den byl vyhrazený na odpočinek a větší údržbu vozidla. Denně jsme ujeli 500 až 700 kilometrů. Někde jsme jeli dvacetikilometrovou rychlostí, jinde i stopadesátkou, což je pro kamiony nejvyšší povolená rychlost. Spotřebovali jsme zhruba 7 600 litrů paliva.

Přesto jste závod nedokončili. Proč?

Měli jsme problémy s nápravou, odešlo nám ložisko na zadní nápravě. Trať jsme opouštěli tři etapy před koncem závodu, kde jsme se pohybovali na šestém až sedmém místě.

Snažili jsme se do poslední chvíle prodrat, ale neměli jsme k dispozici náhradní díly. Odstupovali jsme s těžkým srdcem. Po celou dobu závodu jsme si totiž vedli dobře.

Na jaký závod se ještě chystáte v letošním roce?

Letos bychom chtěli postavit nové vozidlo a někdy v září bychom je chtěli testovat v Maroku. O měsíc později bychom se pak chtěli vydat na Central Europe Really. Trať vede přes Maďarsko a Chorvatsko.

Předpokládám, že řízení aut je vaše velká záliba. Co vám přináší?

Jsem hodně pracovně vytížený, ale při řízení auta si perfektně odpočinu. Je to promě lepší relaxace než třeba dovolená u moře.

Za volantem jsem denně .Neumím si představit den bez řízení. Auto je vlastně můj druhý domov.

Technické údaje závodního vozu:

Auto Liaz, motor Deutz, převodovka ZF, 830 koní, kroutící moment 3250Nm, max. rychlost: 205km/h