Základna definitivně vyklidí bochořské letiště ke 31. prosinci letošního roku. Od ledna 2014 se pak do areálu přesunou aktivity společnosti LOM. Na leteckou základnu do Náměště nad Oslavou se přemístí dopravní vrtulníky i s piloty a technickým zázemím.

„Po opuštění základny v Přerově jsme řešili zásadní problém. Měli jsme zájem udržet letecký provoz a nemovitou infrastrukturu. Vymysleli jsme tedy takový model, abychom lidem zajistili zaměstnání," řekl na jednání Jan Vylita, generální sekretář ministerstva obrany.

„Je to nový restart letiště a je potřeba vycházet z rozumného obchodního modelu," dodal.

Provoz na letišti se po odchodu armády změní. Na věži nebude stálá služba ani systémy, které jsou neakceptovatelné Úřadem pro civilní letectví.

„Ty budou demontovány," vysvětlil generální sekretář ministerstva obrany s tím, že vojenské letectví má jiné předpisy než civilní.

Co LOM Praha na letišti plánuje?Ředitel LOM Praha Roman Planička

Z vyjádření šéfa společnosti LOM Romana Pláničky (na snímku vpravo) vyplynulo, že na bochořském letišti najde v první fázi práci 50 až 55 lidí. Firma prý neplánuje žádný přesun do Přerova, ale spíše prostor pro další expanzi.

„Budou se zde provádět opravy vrtulníků a jejich modernizace, další činností je pak výcvik pilotů, který je nyní dislokován v Pardubicích," ře­kl.

A jak bude konkrétně změna probíhat?

„Od 1. října převezmeme severní část letiště, včetně přistávací dráhy. Od ledna příštího roku pak jižní část. Je nám jasné, že různí sběrači kovů chystají nájezdy do tohoto areálu. Můžu je ale ujistit, že to neklapne. Už od října zde bude zajištěna ostraha. Bude najata agenturou a bude přísná," ubezpečil.

LOM Praha bude provozovatelem civilního letiště v Přerově a zároveň má zastupovat pozici vlastníka. „Provoz bude probíhat tak, jako na každém jiném letišti v okolí – například v Prostějově nebo Kunovicích," řekl.

Budoucnost společnosti Regionální letiště

Zastupitelé se bavili také o další budoucnosti společnosti Regionální letiště, v níž mají zastoupení Olomoucký a Zlínský kraj a město Přerov.

Radní Václav Zatloukal (ČSSD) navrhl, aby město usilovalo o snížení provozních nákladů a stanovení nové strategie společnosti. Zástupci společnosti LOM se spolupráci s Regionálním letištěm nebrání, ale za určitých podmínek.

„Mělo by dojít k přehodnocení strategie v návaznosti na aktuální podmínky. Pokud vím, tak žádný terminál na letišti v Přerově není reálný. Podívejme se na situaci v Brně nebo Ostravě. Že by mezi nimi najednou začalo prosperovat letiště Přerov, je podle mého názoru chiméra. Pojďme se postavit nohama na zem a podívat se na to, co můžeme dál společně dělat," zhodnotil šéf LOMu.

Zastupitele Petra Lagu (KSČM) zajímalo, zda se mají obyvatelé Henčlova a Bochoře obávat větší intenzity provozu. „Letové koridory budeme dodržovat. Co se týče frekvence letů, minimálně rok žádná změna ve smyslu navýšení nebude," ujistil ho Planička.