Ve výboru místní části usedli po volbách noví lidé - a ti chtějí „hozenou rukavici“ zvednout.

Úsek dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem zatím nikam nespěchá - stavba vázne nejen kvůli nevykoupeným pozemkům, ale i obstrukcím ekologických aktivistů Děti Země.

Změní na tom něco nové vedení Dluhonic? Přestože o volbě nových členů výboru místní části definitivně rozhodnou na svém zasedání 25. února přerovští zastupitelé, vůle dohodnout se prý je.

„Za výbor Tělovýchovné jednoty Sokol Dluhonice jednáme s Ředitelstvím silnic a dálnic a městem o náhradě za hřiště, které musí ustoupit dálnici. Na jednáních deklarujeme, že se chceme dohodnout.
Máme vůli a chceme zvednout hozenou rukavici premiéra Babiše,“ řekl Oldřich Boráň, který má ve funkci vystřídat stávajícího předsedu výboru místní části Pavla Ježíka.

Kompenzací za sportoviště má být nový areál, který vznikne na opačné straně obce - blíže k Rokytnici.

Náklady na jeho vybudování by se měly pohybovat kolem 30 až 40 milionů korun.

„Podle projektu jsou jeho součástí i nové objekty šaten a posiloven,“ upřesnil.

Podle něj chtějí členové výboru místní části sepsat konkrétní požadavky obyvatel a předložit je na jednání s městem a investorem stavby.

„Zázraky od nás nelze očekávat, ale chtěli bychom s novým vedením magistrátu navázat spolupráci tak, aby dopady dálnice na život v naší části byly co nejmenší,“ podotkl.

Na optimismus je brzy

Podle šéfa brněnského závodu Ředitelství silnic dálnic Davida Fialy je ale na přílišný optimismus brzy.

„Námitky totiž může podávat kterýkoliv občan Dluhonic,“ řekl.

Současný předseda výboru místní části Pavel Ježík, který prosazuje změnu trasy tak, aby se vyhnula obci, bude dál hájit zájmy zapsaného spolku Krajina Dluhonice.

„Návštěva premiéra v Dluhonicích nebyla k ničemu a jen rozhádala lidi. Předhodil lidem koblihy, a od té doby se nic neděje. Věci, které jsou potřeba udělat, jsou už sepsané dávno,“ zhodnotil Pavel Ježík.

Spolek podle něj vznikl hlavně proto, aby mohl být účastníkem řízení ve věci dálnice, a bude dál usilovat o zlepšení životního prostředí v místní části.

Míč je na olomouckém magistrátu

Zahájení stavby dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem, na kterou netrpělivě čekají řidiči, ale i obyvatelé města, je zatím v nedohlednu.

Aktivisté Děti Země totiž nejprve napadli řízení o povolení výjimky ze zákona ke škodlivému zásahu do biotopů šestadvaceti zvláště chráněných druhů živočichů, a poté nařkli přerovský stavební úřad ze systémové podjatosti.

Kraj jejich námitce vyhověl a rozhodl, že by územní řízení neměli dál vést úředníci přerovského magistrátu, ale přesune se na olomoucký magistrát.

„Jediné, co nám nyní chybí, je koordinované stanovisko magistrátu města Olomouce. Ve chvíli, kdy bude vydáno, budeme ve změně územního řízení pokračovat,“ shrnul ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Podle jeho slov už je pro stavbu vykoupena drtivá většina pozemků.