Z nového znění zákona byla sice zmíněná podmínka vypuštěna, ale zatím tuto úpravu podpořil jen Parlament.

Nový návrh zákona o civilním letectví, kterým měl být nahrazen ten stávající z roku 1997, se před dvěma měsíci dostal jen do Poslanecké sněmovny.

„Byl ale postaven tak, že by zlikvidoval celou řadu českých letišť. Objevil se v něm totiž návrh udělit statut letiště jen takovému zařízení, které má betonovou dráhu,“ vysvětlil Petr Krejčiřík z hranického aeroklubu, proč se zákon dál než do Parlamentu nedostal.

Podle něj byl na poslance vyvíjen velký lobbistický tlak, který souvisel se zájmem o odkup pražské Ruzyně. Český aeroklub však okamžitě reagoval protinávrhem. „Betonová“ podmínka z něj byla vypuštěna a poslancům to zřejmě nevadilo, neboť se v minulém týdnu shodli na tom, že upravené znění zákona podpoří.

Teď čeká návrh aeroklubu na své projednání v Senátu. „Pokud bude zákon schválen po námi navržených úpravách, nijak se nás nedotkne ani nás neohrozí,“ konstatoval Krejčiřík.

K jedné změně však poslanci v diskuzi o posledním znění zákona přece jen došli. Týkala se právního statutu věcného břemene.

„Aeroklub navrhoval, aby o nich na letištích rozhodoval Úřad pro civilní letectví. Parlament však dospěl k názoru, že by je měl i nadále vyhlašovat výhradně jen soud,“ řekl Krejčiřík s tím, že ani tato změna se Drahotuš nijak nedotkne.

Pozemky pod letištními budovami patří v Drahotuších městu Hranice. Aeroklub již několikrát žádal o jejich odkup, ale zatím mu vyhověno nebylo. „Zastupitelstvo prodává pozemek pod kdejakou garáží, ale nám je prodat nechce,“ divil se už dříve na schůzi zastupitelstva jeden z jeho členů Vojtěch Zima, který je současně i členem hranického aeroklubu.

Podle Krejčiříka však tento „legislativní zádrhel“ letištní provoz nijak neomezuje. „Více by nás ohrozil ten nový zákon ve své původně navržené podobě,“ potvrdil Krejčiřík.

V minulosti bylo v Česku několik malých letišť zrušeno kvůli budování průmyslových zón. Dneska stojí často na jejich místě jen prázdné haly. „Je to škoda, protože ta letiště zanikla kvůli spekulacím s pozemky úplně zbytečně,“ uzavřel Petr Krejčiřík.