Ministerstvo průmyslu a obchodu zpracovalo dvě varianty strategické průmyslové zóny v Bochoři – první počítala s využitím plochy o celkové rozloze 535 hektarů a demolicí veškeré letištní infrastruktury, druhá s rozdělením zóny na severní a jižní a zachováním letiště.

„Ministři na jednání vlády odsouhlasili materiál ministerstva průmyslu a obchodu o rozvoji strategické průmyslové zóny Přerov-Bochoř. Lokalita bude rozdělena do dvou samostatných průmyslových zón a provoz letiště zůstane zachován," uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba.

V Olomouckém kraji tak vznikne nová průmyslová zóna, která bude mít dvě části. Letištní dráha bude rozdělovat území na samostatné plochy o maximální rozloze 220 hektarů a 117 hektarů.

„Strategická průmyslová zóna s letištěm bude atraktivní zvláště pro investory, podnikající v oboru leteckého průmyslu. Agentura CzechInvest zónu již v současné době nabízí zájemcům. Jednání probíhají s několika investory, z nichž pro jednoho je přítomnost letiště zcela zásadní," konstatoval ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Dvě zóny - Sever a Jih

V rámci rozdělení pozemků je možné provést přípravu pouze jedné plochy či postupného rozvoje zájmové lokality s tím, že jižní část bude sloužit primárně pro letecký průmysl a severní bude nabízet i jiné využití.

Práce na realizaci strategické průmyslové zóny by měly začít koncem roku 2017 a dokončeny mají být na sklonku roku 2018. Do srpna 2016 předloží ministerstvo ve spolupráci s agenturou CzechInvest materiál k realizaci Strategické průmyslové zóny včetně zdrojů financování a zapojení jednotlivých ministerstev v procesu její přípravy.

Pro variantu se zachováním letiště se na své nedávné návštěvě v Bochoři vyslovil i ministr obrany Martin Stropnický (ANO).

„Zničit plochu, která má svou obrovskou hodnotu – a dnes i bezpečnostní a strategickou, protože je to nejvýchodnější letiště v republice tohoto rozsahu, by bylo nemoudré. Armáda ho dnes využívá jako své záložní letiště a konají se zde cvičení, kterých byly jen loni desítky," řekl.

Předpokládané náklady na vybudování strategické průmyslové zóny bez letiště by podle materiálu ministerstva průmyslu a obchodu činily 959,5 milionů korun, s letištěm pak 805,5 milionů korun. Zvítězila tedy levnější varianta.

„Varianta s letištěm rozdělí území na dvě samostatné lokality – „Sever" o rozloze 220 hektarů a „Jih" se 117 hektary. Severní část bude sloužit pro běžné využití, jižní plocha má být určena především pro investory z oboru leteckého průmyslu.

Výhodou varianty je i to, že kromě podpory ministerstva obrany ji schvaluje i vedení obce Bochoř.

Dopravní napojení dálnice s letištěm v provozu

Dopravní napojení dálnice s letištěm v provozu

Zdroj: Centropojekt

Proti variantě s letištěm nakonec nemá výhrady ani město Přerov, které původně prosazovalo variantu velké strategické průmyslové zóny typu Darwin.

„Je to správné, moudré a logické rozhodnutí vlády, které v kombinaci s urychlenou dostavbou dálnice vytvoří předpoklad nejen pro rozvoj Přerova, ale celého regionu," komentoval rozhodnutí vlády přerovský primátor Vladimír Puchalský (SpP).

Podle ministerstva průmyslu a obchodu je možné zahájit realizaci v severní části zóny velmi rychle.

„Není nutné čekat na dokončení pyrotechnického průzkumu a ani na případnou sanaci ekologické zátěže, tak jako na jihu zóny," uvádí se v materiálech ministerstva.

V loňském roce byly v areálu zdemolovány staré úkryty letecké techniky, což investorům umožní nabídnout ucelenější plochy pro výstavbu jejich zařízení a výrobních hal. Do demolice starých objektů už se investovalo zhruba 430 milionů korun.

Pro úspěšnost strategické průmyslové zóny je důležité, jak rychle se podaří vyřešit napojení na dálnici D1. Stavba úseku mezi Lipníkem a Přerovem už se rozběhla a na ni pak naváže poslední část z Říkovic do Přerova.