Hlavním požadavkem místních je, aby investor změnil trasu dálnice D1.

„Podklady pro stavby a výkupy pozemků jsou společensky nepřijatelné a jen demonstrují letité pohrdání Dluhonicemi a jejich obyvateli ze strany veřejné a státní správy," řekl předseda místního výboru Pavel Ježík.

Nikdo podle něj neřeší ochranu obyvatel, jejichž domovy se rázem ocitnou v ochranném pásmu dálnice.

Přerovští radní už občanům Dluhonic odpověděli na jejich dopis, ve kterém žádají o změnu trasy.

„Změnit trasu tohoto úseku není z mnoha důvodů možné. Jakákoliv změna by přinesla škody," shrnul postoj města primátor Vladimír Puchalský (SpP).

Kompenzace? Hřiště a cyklostezka

Pokud by na tom lidé trvali, hrozilo by časové zdržení a oddálení zahájení výstavby úseku, na který už dlouhá léta zoufale čeká auty ucpaný Přerov. Město chce občanům Dluhonic nabídnout kompenzaci za sportovní hřiště, o něž by kvůli dálnici lidé přišli. Slibuje také vybudovat cyklostezku mezi Dluhonicemi a Přerovem.

Na co upozorňují Zelení?

Za požadavky Dluhonic se nyní postavila i Strana Zelených. Plánovači Ředitelství silnic a dálnic podle nich před mnoha lety navrhli dálnici kolem města tak, že se obloukem vyhýbá dnes již zrušenému letišti, zkrachovalým Přerovským strojírnám a okrajové části chemických závodů.

V důsledku toho bezohledně zasahuje do zastavěného území bývalé obce Dluhonice.

„Situace se za poslední roky dramaticky změnila. Je naprostý nesmysl trvat na trase, která se vyhýbá dnes už víceméně brownfieldům a opuštěným územím, a to za cenu likvidace části historické obce," shrnuli ve svém stanovisku zástupci Strany Zelených.

V období Rakouska – Uherska byla obec částečně zbourána a rozdělena stavbou železnice, za socialismu zase oddělená část obce „za kolejemi" demolována v zájmu rozšiřování chemičky.

„Dluhonice přitom patří k nejzachovalejším urbanistickým celkům na Přerovsku. Typickou klidnou hanáckou náves lemují historicky cenné objekty původních selských stavení. Vyzýváme proto všechny zúčastněné politiky a úředníky, aby přestali obhajovat přežitou trasu dálnice a začali pracovat na nalezení řešení, které bude přijatelné pro všechny," řekl Jiří Roubík, předseda Strany Zelených v Olomouckém kraji a specialista na historickou architekturu obcí.