Z ulice Polní za areálem Technických služeb by řidiči najížděli na nadúrovňovou autostrádu, která by je navedla nad železnicí v Předmostí až na dálnici. Křižovatka Polní, Lipnická a Velká Dlážka, která je dnes řízena semafory, by se změnila na kruhovou. Jižní část průtahu by zase esovitým zabočením spojila křižovatku Komenského, Kojetínské a Velkých Novosadů s Tovární ulicí, přičemž by srovnala se zemí část haly v areálu Juty.

Některé části váznou na Ředitelství silnic a dálnic

Studie, kterou si nechalo v březnu loňského roku zpracovat Ředitelství silnic a dálnic, a která je výslednou podobou po všech proběhlých změnách, dělí stavbu na šest úseků. Její příprava a realizace leží na bedrech města, kraje, ale zejména státu – tedy právě Ředitelství silnic a dálnic. Průtah, zejména jeho severní část, která řeší napojení v Předmostí, počítá s dálnicí D1. Některé úseky průtahu jsou hotové již nyní.

„Most Legií a ulici Tržní řešil kraj. Také čtyřproudová silnice na Velkých Novosadech je už dávno hotová,“ zmínil František Zlámal, vedoucí oddělení koncepce a rozvoje přerovského magistrátu. Řešení křižovatky ulic Dluhonská, Tržní a Polní by měl připravit kraj.

Průtah ale vázne na části mezi ulicí Polní a křižovatkou v Předmostí a na úseku mezi autobusovým nádražím a křižovatkou Komenského s Kojetínskou. Obě tyto stavby připravuje Ředitelství silnic a dálnic. „Co se týče mimoúrovňového křížení v Předmostí, tam už je vydané územní rozhodnutí,“ řekl Zlámal.

Průtah povede nad Polní ulicí

Řidiči, kteří jedou po ulici Polní směrem na Olomouc, přijíždějí nyní kolem Baumaxu a benzinové stanice ke světelné křižovatce s ulicí Lipnická a Velká Dlážka. V budoucnu by se však v Polní ulici, a to přibližně v místech, kde končí areál Technických služeb, začala zvedat autostráda. Ti, kteří by chtěli jet například do Předmostí, by sjeli a pokračovali v cestě zhruba stejně, jak je tomu nyní. Pouze by místo světelné křižovatky přijeli ke kruhové.

Řidiči jedoucí například na Olomouc nebo směřující prostě k nájezdu na dálnici D1 by však pokračovali po autostrádě, která by vedla nad stávající Polní ulicí a stáčela se vlevo nad koleje Českých drah. Překlenula by je v sousedství stávajícího podjezdu. Ten by sice zůstal zachován, využívali by ho však jen lidé jedoucí do Předmostí nebo do Dluhonic. Tranzitní dopravu by autostráda navedla na D1.

Dopravě ustoupí hala firmy

Druhou dosud nerealizovanou problematickou částí průtahu je spojnice od křižovatky Komenského a Kojetínské na Tovární. V místech, kde se k této křižovatce přibližuje dnes slepá Škodova ulice, by průtah vedl skrz současnou zástavbu.

„Myšlenka průpichu v okolí nádraží tu byla už za minulého režimu. Původně měl však průpich vést jinak – přes náměstí F. Rasche a mezi bývalým Liazem a Střední pedagogickou školou přes její hřiště,“ přiblížil Zlámal. Trasa by sice vedla příměji než dnes, kdy se má v těchto místech esovitě vlnit, vyžadovala by ale více demolicí. Podle dnešní verze povede průpich přes areál Juty, kde mu bude muset ustoupit třetina výrobní haly.

I když i na tento úsek je již vydané územní rozhodnutí, bude muset Ředitelství silnic a dálnic jednat s vlastníky dotčených pozemků.

„Protože jde o stavbu veřejně prospěšnou, územní rozhodnutí lze získat i bez pozemků,“ sdělil vedoucí oddělení koncepce a rozvoje. Pro stavební povolení jsou ale již pozemky potřeba. A to nejen v úseku mezi Komenského a Tovární, ale také u autostrády v Polní. Jednání s vlastníky mohou termín realizace ještě hodně protáhnout, i když podle Zlámala lze v krajním případě sáhnout u veřejně prospěšných staveb i k vyvlastnění.

„Účastnili jsme se řady jednání na toto téma. Už nyní platí v našem areálu stavební uzávěra,“ řekl právník společnosti Juta Petr Brdička.

„Naše přerovská pobočka v současné době nic nevyrábí. Máme tam sklady. Počítáme s tím, že zásah do budov znamená jejich konec, fabrika tím bude zlikvidována. Juta je s tím už srozuměna.“