Červen 2011.

Pro pětačtyřicetiletého řidiče superbu, který nedal přednost nákladnímu autu na jedné z nejzrádnějších křižovatek na Přerovsku – Na Horecku v Lipníku nad Bečvou, skončila srážka s kolosem tragicky. Těžké zranění utrpěl při nehodě také jeho spolujezdec.

O štěstí může mluvit jen řidič nákladního auta, který vyvázl s lehkým zraněním. Jedna tragická nehoda, která mluví za všechny ostatní, které se v tomto kritickém místě staly.

Na zvyky zapomeňte!

Zrádná křižovatka v Lipníku nad Bečvou Na Horecku se stala pro mnohé řidiče pastí. Proč?

Po dokončení obchvatu Lipníku nad Bečvou se totiž z hlavní cesty stala vedlejší, na což doplácejí především starousedlíci, kteří tudy stále projíždějí podle „zvykového práva". Šoféři, kteří jedou ve směru od Olomouce po staré cestě, byli totiž dříve na hlavní. Právě proto je v policejní kolonce s názvem příčina nehody nejčastěji uvedeno „nedání přednosti v jízdě".

Co přesně se na osudné křižovatce v minulých letech změnilo, vysvětluje zástupce vedoucího Dopravního inspektorátu v Přerově Petr Vařecha. „Původně tam byla křižovatka ve tvaru písmene T, jak se ale vytvářel obchvat Lipníku, došlo ke změně na průsečnou kižovatku," popsal.

Fakt, že se změna značení podepsala na zvýšení nehodovosti, potvrzují i policejní statistiky. Nová křižovatka byla otevřena 13. září 2006 a jen do konce roku zde došlo k alarmujícím devatenácti nehodám.

„Za rok 2007 jsme jich zaznamenali celkem 21, o rok později to bylo 20," upřesnil. Situace se změnila k lepšímu až poté, co se na křižovatce začalo s úpravami a přibyly nové bezpečnostní prvky. Počet nehod rapidně poklesl. V letech 2009 a 2010 už jich bylo dohromady pouze osm.

Tragický byl ale rok 2011, kdy zde došlo k celkem čtyřem kolizím. Vyžádaly si jeden lidský život, čtyři lidé byli těžce zraněni a šest lehce. Letos na křižovatce došlo pouze k jediné nehodě.

Křižovatka Na Horecku u Lipníka nad Bečvou

Nové značení pomohlo

Na nebezpečný úsek v minulosti opakovaně upozorňovalo město Lipník nad Bečvou. Na jeho podnět nechal před lety dokonce kraj vypracovat Centrem dopravního výzkumu v Brně bezpečnostní posouzení křižovatky. Díky auditu byly v roce 2008 provedeny razantní změny značení.

Podle vedoucí střediska údržby Jih Správy silnic Jarmily Skopalové riziko úseku výrazně zmírnila nová značka Stop, dej přednost v jízdě, už při vjezdu na křižovatku je navíc povrch silnice zvýrazněný červenou reflexní barvou a stopka je i na vozovce. Dopravní policisté se snaží nehodovost v úseku snížit také tím, že v místě provádějí zvýšený dohled. Bezpečnostní kamery, které by ale sledovaly chování řidičů, zde umístěny nebyly.

To hlavní, o co ale město Lipník usilovalo, se dosud prosadit nepodařilo.

„Několikrát jsme upozorňovali Ředitelství silnic a dálnic na to, zda by v místech nemohla být okružní křižovatka. Odpověděli nám, že není důvod to měnit a stávající řešení splňuje všechny potřebné parametry," shrnula výsledek vleklých jednání Milena Hradilová z Městského úřadu v Lipníku nad Bečvou. Město tedy snahy o vybudování rondelu po čase vzdalo.

„V současné době už v této věci žádné aktivity nevyvíjíme," pokrčila rameny.

Křižovatka Na Horecku u Lipníka nad Bečvou

Řidiči by v testu dostali 2 –

Vyzkoušeli jsme si na vlastní kůži, jaké je to projet přes křižovatku Na Horecku. Nutno říci, že většina řidičů se řídila předpisy a respektovala dopravní zančení. Během patnácti minut projelo křižovatkou asi padesát aut, z nichž většina zastavila, s výjimkou dvou nákladních, které ani důrazné reflexní značení nevyvedlo z míry. Jeden z řidičů osobního auta ale neudržel nervy na uzdě a začal na nezodpovědného šoféra nákladního auta, který značku přehlédl, troubit. Dopravní značení zcela ignorovala také skupinka cyklistů a jeden řidič osobního auta. Celkové hodnocení řidičů je tedy dvojka mínus.

Z testu vyplynulo také to, že pokud není řidič vyložený ignorant, značení nemine. Asi sto padesát metrů před křižovatkou je totiž velká reflexní cedule s varováním a červený pás, i když už poněkud vybledlý, je také na silnici. Na křižovatce je zřetelná stopka a vedle ní dvě značky Stůj, dej přednost v jízdě, a to v každém směru. Na hlavní silnici je navíc omezená rychlost na 70 kilometrů v hodině. Když je dobrá viditelnost, nelze tyto varovné signály přehlédnout.

Podle některých šoférů by mělo být značení ještě výraznější než dosud. „Bylo by vhodné umístit v místech třeba kovový příčný práh se žlutočernými pruhy, a to na vjezdech do křižovatky z vedlejší silnice," navrhoval před časem jeden z řidičů.

Jarmila Sirotná, která bydlí v Lipníku nad Bečvou nedaleko kritické křižovatky, si ovšem myslí, že je značení dostatečné. „Značené je to teď lépe, ale nehody se tu stávají pořád. Bylo by možná dobré ze statistik zjistit, jestli tu bourají častěji cizí nebo místní řidiči. Dříve byla vedlejší cesta hlavní, tak to možná starší lidé mají stále takto zafixováno. Snad ale napojení dálnice sníží provoz a ubyde podobných bouraček," řekla.

Jiní se zase pozastavují nad tím, proč je místo tak častým úsekem nehod. „Křižovatka na Horecku se mi zdála vždy dost přehledná, a proto mě udivuje vysoké množství nehod. Sám jsem kolem několika jel, a proto si vždycky dávám pozor, když tudy jedu a raději zpomalím," uzavřel Jindřich Stupka z obce na Hranicku.