Jak Alena Němcová sama zdůrazňuje, nejde o ni, ale o všechny obyvatele Krčmaně. Těm právě v těchto dnech došla trpělivost.

Dvacet tisíc aut denně už odmítají snášet a volají po urychleném vybudování obchvatu.

V pondělí se pustili do podepisování petice.

Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR je zahájení stavby úseku Olomouc-Kokory naplánováno na rok 2020.

„Denně musím silnici přejít minimálně třikrát. A pokaždé je to o nervy. Na takový provoz, a rizika s ním spojená, si nejde zvyknout. Obavy mám pokaždé, když stojím u přechodu a sleduji auto za autem. Čekám, jestli mě někdo pustí, a doufám, že druhý řidič uhánějící z druhé strany mě vidí a taky zastaví," popisovala každodenní pocity.

Pracovnice obecního úřadu Helena Petrová vyvěšuje na úřední desku u místního obchodu petici, kterou obec bojuje proti již neúnosné dopravní situaci a uspíšení výstavby R 55 Olomouc – Kokory zahrnující obchvat Krčmaně.

Pracovnice obecního úřadu Helena Petrová vyvěšuje na úřední desku u místního obchodu petici, kterou obec bojuje proti již neúnosné dopravní situaci a uspíšení výstavby R 55 Olomouc – Kokory zahrnující obchvat Krčmaně. Autor: DENÍK/Daniela Tauberová

Strach o školáky

Obavy má nejen o sebe, ale hlavně o své malé dítě, taky školáky, kteří denně musejí přejít cestu, aby nastoupili do autobusu, sousedy přecházející cestu, když jdou do obchodu, na úřad nebo hřbitov.

„V Krčmani je celkem jedno, jestli bydlíte v horní nebo dolní části, průtahu se totiž nevyhnete. Kdyby aspoň jezdili pomalu, podle předpisů, ale padesátku tady nenaměříte nikomu," povzdechla si mladá žena.

Dvacet minut v hluku a smradu

Starší obyvatelé spojují provoz na průtahu vesnicí s těmi nejhoršími pocity.

„Bojím se. Raději se nechám vozit autem. Syn je tak hodný, že mi pomáhá. Ale na hřbitov, kde mám pochovaného manžela, chodím sama, a to bohužel musím přejít. Kolikrát v tom hluku a smradu stojím dvacet minut, než mě někdo pustí. Děsí mě hlavně náklaďáky, stát kousek od nich, když projíždějí, to mám až sevřený žaludek," svěřila se důchodkyně Vanda Chroboková.

Plánovaný obchvat Krčmaně na R55 z Olomouce do Přerova

Plánovaný obchvat Krčmaně na R55 z Olomouce do Přerova

Čekání na obchvat

Obec se snaží s dopravní zátěží bojovat. Namontovala radary měřící rychlost, plánuje vybudovat lepší chodníky, taky semafor u přechodu pro chodce. Počítá i se zrcadlem na křižovatce u školy, které usnadní vjezd na frekventovanou vozovku z centra obce.

„Co můžeme více?" reagoval na zhoršující se dopravní situaci starosta Zdeněk Jančo. Pomoc očekává od státu a jedinou možnou úlevu od připravovaného obchvatu.

„Čekáme stále, situace je však neudržitelná a chceme vidět konkrétní kroky k jejímu brzkému řešení," zdůraznil.

Petice

Samospráva v minulém týdnu dala najevo nespokojenost, když zformulovala výzvu a schválila petici na její podporu adresovanou centrálním úřadům a politikům.

„Ruku zvedli všichni. Není potřeba dlouze přemýšlet, ale jednat. Doprava ochromuje život v obci, zvyšuje se množství škodlivin. Víte, co to je, když Krčmaní denně projede přes 20 tisíc aut?" popisoval zasedání zastupitelstva.

Petici v pondělí vyvěsili na úřední desky. O tom, že lidé mohou připojovat svá jména na archy na obecním úřadu, před pátou odpoledne referoval obecní rozhlas.

„Konečně se něco děje. Je to dobře. Podepsat musí každý, protože je to v zájmu nás všech," komentovaly petici místní obyvatelky, které se zastavily před obchodem ve středu Krčmaně. Petiční akce bude v obci probíhat do konce prázdnin.

„V září plánujeme další kroky," uvedl starosta Krčmaně s tím, že o dopravní situaci v obci a nespokojenosti obyvatel s tempem jejího řešení zpraví nejen ministerstvo dopravy, ale i vládu a premiéra Bohuslava Sobotku.

R 55 Olomouc – Kokory

Se stavbou R 55 Olomouc – Kokory by se podle plánů ministetsva dopravy mělo začít v roce 2020.

„V letošním roce probíhá inženýrská činnost k územnímu rozhodnutí," informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Nina Ledvinová.

Poukázala na to, že od letošního 1.dubna je v účinnosti novela zákona o vlivu staveb na životní prostředí, takže ŘSD musí na ministerstvu životního prostředí zajistit takzvané Ověřující závazné stanovisko a další vyjádření.

Nato by měla následovat žádost o územní rozhodnutí na stavební úřad.

„Mohou ovšem nastat problémy při výkupech pozemků – to je ale záležitost až dalšího stupně přípravy," popisovala Ledvinová, co bude předcházet tomu, než se v okolí Krčmaně kopne do země.

Stavba úseku Olomouc – Kokory podle posledních propočtů ŘSD přijde na dvě miliardy korun.