„Neznámý pachatel odcizil v době od února do dubna sto sedmdesát metrů měděného jednokilového trakčního kabelu, a to z lokomotivy v areálu firmy,“ popsala přerovská policejní mluvčí Irena Urbánková. Napáchal tak škodu za téměř půl milionu. Krádeží barevných kovů podle ní na Přerovsku rok od roku přibývá.
Zatímco v loňském roce šetřili policisté na 98 případů, letos se jejich počet výrazně zvýšil. „Ještě loni jsme jich v období od ledna do počátku května zaznamenali 23. Ve stejném období letošního roku je jich ale 69,“ srovnala mluvčí.
Krádeže na železnici - velké bezpečnostní riziko
Že může být odcizení kabelů na železnici vážným problémem, který ohrožuje bezpečnost provozu, potvrzuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. „Nejvíce se kradou součástky elektrické trakce, to znamená napájení a kabely. Hned za nimi jsou kabely, jež jsou součástí zabezpečovací techniky,“ konstatoval.
I z toho důvodu nyní majitel infrastruktury usiluje o změnu legislativy tak, aby tyto skutky nebyly posuzovány jako pouhá krádež, ale šlo o obecné ohrožení. Roční škodu totiž vlastník vyčíslil na desítky milionů korun.
„Jestliže zmizí značka na silnici, nikoho to neohrozí. Když ale zloděj krade materiál na dráze, sníží se funkčnost železniční dopravy jako celku. Riziko je navíc v tom, že když se odkryje něco pod proudem, může dojít k vážnému úrazu.“ vysvětlil Halla.
V oblasti, kde dojde ke krádeži, se, jak dodal, automaticky vypnou semafory a odpovědnost za situaci třeba na železničním přejezdu je plně na účastníkovi silničního provozu.
„Když se něco ztratí, okamžitě zhasnou semafory, a řidič může udělat chybu, která bude mít tragické následky,“ zdůvodnil mluvčí.
Řádí i organizované skupiny
Zloději na Přerovsku kradou nejčastěji kovové součástky, měděné kabely, a někdy dokonce i zarážky k železničním vozům. Materiál končí ve sběrných surovinách.
„Setkáváme se i s případy, kdy kradou kov dobře organizované skupiny, vybavené vestami našich zaměstnanců. Na území republiky například v minulosti operovala maďarsko-slovenská skupina, která jezdila s avií a natáčela si trakční drát,“ popsal Halla. I z toho důvodu nyní Správy železniční dopravní cesty vyvíjejí nové materiály, které mají podobné vlastnosti jako barevné kovy.