„Náš klub se může pochlubit tím, že za padesát let své existence nikdy nepřerušil činnost. Teprve nyní ale máme důstojné zázemí ve vlastní budově. Objekt jsme koupili od Českých drah v roce 2017, a od té doby jej svépomocí postupně opravujeme. Chtěli bychom vnější část uvést do podoby, jakou měla v roce 1932. Uvnitř je kromě modelového kolejiště také klubovna pro naši práci s mládeží a dětmi. Scházíme se tu každý pátek,“ řekl Petr Sovadina z Klubu železničářů v Přerově.

V budově je klimatizovaný sál s rekuperací vzduchu.

„Máme zde i nový systém osvětlení - umíme nasimulovat zapadající slunce, svítání, ale třeba i bouřku. Ozvučení je podobné jako v kině a součástí vybavení je projekční plátno. Hlavním tahákem je samozřejmě modelové kolejiště, které prošlo částečnou renovací. Prostory jsou dnes větší, zatímco dříve jsme měli k dispozici pouze 35 metrů čtverečních, dnes je to kolem 50. Tento větší komfort pocítí hlavně návštěvníci, protože se už na výstavách nemusejí tísnit,“ doplnil.

Klub železničářů chystá i další novinky. „Úprava sálu ještě není definitivní. Bude tu zvednuté prosklené pódium a plánujeme, že budou po trati jezdit i velké modely,“ dodal.

Výstava modelového kolejiště se v Přerově nekonala čtyři roky, o víkendu si ji ale mohli návštěvníci užít v plné parádě.

„Železnice, která se modelově zobrazuje, se dělá vždy v epochách - od nejstarší jedničky, kdy představujeme úplné začátky, až po tu šestou. Dnes máme kolejiště nastavené do šesté epochy, což je současnost. Po trati jezdí moderní vlakové soupravy, ale i figurky, auta, domy a další detaily jsou novodobé,“ upřesnil.

Nejstarší část modelového kolejiště pochází z roku 1972 a zhotovili ji členové klubu v bývalé Komuně. „Provozní část prošla v minulých letech rekonstrukcí a vypadá trochu jinak, než tehdy. Vložily se nové díly, na kterých usilovně pracujeme. Na modelových tratích máme artefakty ze skutečnosti,“ přiblížil Jan Dostál z Klubu železničářů.

„Dominantou nového sálu budou Jezernické viadukty - jak starší cihlový, tak kamenný. Je zde zastávka Jívová, jejíž budova se v rámci železničních epoch mění. Máme zde podobu z roku 1968, ale současný vzhled. Na trati je replika rozhledny na Pradědu, ale spoustu detailů si návštěvník najde sám. Lidé tu spatří různá figurková zátiší - pracovní četu nebo třeba ruch na nádraží. Náš svět je zmenšený sedmaosmdesátkrát a výhodou je, že i starosti, které máme v normálním světě, jsou tady 87 krát menší a díváme se na věci z nadhledu,“ řekl s úsměvem Jan Dostál.

Návštěvníky na první pohled zaujme replika Jezernických viaduktů. „Je to úplná kopie s přesným počtem oblouků i pilířů. Zajímavostí je, že dnes lidem ukazujeme i ten kamenný most, který bude po dokončení odvrácený od diváků, takže ho už neuvidí. Modelovali jsme ho na 3D tisku,“ upřesnil další z organizátorů akce Martin Ludík.

Klub železničářů chce pořádat výstavy v nové budově několikrát do roka. „Další výstavu plánujeme poslední víkend v listopadu, a pak bychom chtěli udělat i jednu v době mezi vánočními svátky,“ uzavřel Petr Sovadina.