Takzvaný ekodukt nedaleko Hranic byl vyprojektován jako speciální mostní objekt, určený pro migraci zvěře – od té drobné až po rysy či medvědy. Jednalo o jednu z dílčích investic v rámci stavby dálnice D 47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem. Z jeho realizace ale nakonec sešlo.

„Máme v ruce faktury, které svědčí o tom, že za něj ŘSD přesto proplatilo celkem 91 milionů korun,“ vysvětlil už dříve Miroslav Kutal z olomoucké organizace Hnutí Duha důvody podání žaloby.

V prosinci nastal ve věci obrat o sto osmdesát stupňů. Podle ekologů i společnosti Skanska problémy zavinilo Ředitelství silnic a dálnic.

„ŘSD nám nevydalo požadované dokumenty se soupisem odvedených prací s tím, že neexistují. Po roce žádostí jsme měli jen informace, z nichž jsme vyvodili, že se vyplatilo 91 milionů za nic. Skanska nám podrobný soupis prací obratem ukázala. Většina z něj sice se zeleným mostem pro šelmy nijak nesouvisí, ale to nemění nic na faktu, že byly vyfakturované práce provedeny,“ shrnul ředitel Hnutí Duha Petr Michálek.

Našli společnou řeč

Největší z dílčích položek jsou optická síť pro sledování dálnice a náhradní lokality pro obojživelníky.

„Skanska žádné peníze nezpronevěřila, odvedli za ně skutečné a poctivé práce,“ podotkl dále Michálek. Společnost Skanska chtěla původně řešit případ soudní cestou, nakonec ale došlo na společné jednání obou stran a mimosoudní řešení. Představitelé Hnutí Duha se firmě omluvili.

„V momentě, kdy jsme předložili podklady a informace, uznali zástupci Hnutí Duha, že se naše firma podvodu nedopustila. Fakturování jakýchkoliv částek bez provedení práce je zcela v rozporu s politikou stavební skupiny Skanska,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva společnosti Dan Ťok.

Vysvětlení ŘSD

A jak se k celé nepříjemnosti staví Ředitelství silnic a dálnic?

Jeho zástupci připouštějí, že informace, které poskytli hnutí Duha, byly nepřesné.

„Informace byly neúplné, ale nikoliv mylné. Nevysvětlili jsme si se zástupci hnutí Duha, co všechno od nás chtějí za údaje. Obdrželi jen samotné faktury a udělali si z nich mylné závěry,“ shrnula mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. ŘSD už proto chystá doplnění této informace.

„Pro spor, zda zelené mosty prodražují dálnice, je prakticky jedno, jestli dotyčné peníze někdo ztratil, ukradl nebo použil na něco jiného, jakkoliv užitečného. Každopádně platí, že se z nich nestavěl žádný ekodukt. Mosty pro zvířata, jež ochrana přírody navrhla, stály jen 0,2 procent z peněz, jež stát v posledních jedenácti letech utratil za budování dopravní infrastruktury,“ uzavřel ředitel Hnutí Duha Petr Machálek.