Je to trochu paradox. Za opravu některých poničených krajských silnic na Přerovsku, tedy v regionu, odkud pocházejí hlavní aktéři kauzy zkorumpovaných dopravních zakázek „Autostráda,“ bojovali starostové marně dlouhé roky.

Kvůli nedostavěné dálnici D1 si totiž kamiony krátí cestu přes obce a nadměrná dopravní zátěž uvedla před lety do pohotovosti například starosty Tovačova, Troubek, Vlkoše nebo Bochoře. I když tyto obce naléhavě žádaly kraj o opravu poničených cest, přednost dostaly jiné. Takové, na nichž mohla organizovaná skupina vydělat.

Dnes jsou ale tyto silnice zfušované a starostům zbyly jen oči pro pláč.

Na konkrétní zakázky v Olomouckém kraji, na kterých vydělávala skupina vlivných politiků, úředníků a podnikatelů, nedávno upozornil pořad Reportéři ČT. Do ovlivňování silničních zakázek bylo zapleteno třináct lidí, které policie viní z přijetí úplatku, podvodu či zneužití pravomoci úřední osoby.

Ilustrační foto
U dopravních staveb pro Olomoucký kraj se šidily materiály i postupy

Opravy v rozporu s projektem

Mezi obviněnými je i dnes již bývalý náměstek hejtmana pro dopravu a exradní Přerova Michal Zácha (dříve ODS) nebo vlivný přerovský podnikatel Robert Knobloch, který v minulosti vedl regionální sdružení ODS.

Podle detektivů se v kraji neopravovaly nejvíce rozbité silnice, ale úseky, na jejichž stavbě se dalo profitovat. Úředníci se nechali zvát na drahé obědy, zájezdy, ale dostávali i statisícové úplatky.

Na tom, jak ovládnout silniční zakázky a rozdělit si zisk, se podle Reportérů ČT organizovaná zločinecká skupina domlouvala ve vinném sklípku v Hlohovci na jižní Moravě.

Policisté v zahájeném trestním stíhání popsali konkrétní případy zakázek, které zločinecká skupina zmanipulovala, nebo se o to pokusila. Obvinění podle policie kontrolovali celý proces zadávání zakázek a získávali informace o podaných nabídkách.

Robert Knobloch (vlevo) a Michal Zácha (vpravo)
Dvě slivovice. Zácha s Knoblochem podle policie používali kódy pro úplatky

Spřízněné firmy měly podle vyšetřovatelů schválně nabídnout nejnižší ceny tak, aby jim ostatní společnosti nemohly konkurovat. Vítězné firmy ale podle silnice opravovaly v rozporu s projektem.

Cílem bylo co nejvíce ušetřit tak, aby bylo na „výplaty“ všem, kteří se na úspěšném „obchodu“ podíleli. Peníze si podle detektivů členové skupiny mezi sebou dělili.

Starostové obcí, kteří se těšili z nově opraveného úseku silnice, po slavnostním přestřižení pásky bohužel netušili, že se radují předčasně. Kvalita totiž pokulhávala.

Jednou z největších investic do krajských silnic byla v poslední době například rekonstrukce úseku z Litovle do Unčovic.

Oprava probíhala v několika etapách v roce 2022 a 2023. Motoristé po nové silnici jezdí od srpna loňského roku.

„Byli jsme tenkrát rádi, že ji opravili. Od řidičů a občanů jsme připomínky ke kvalitě opravené silnice zatím nezaznamenali. Na jednom úseku, mezi Unčovicemi a Rozvadovicemi, praskl povrch vozovky. Podávali jsme kvůli tomu podnět na správu silnic, aby to bylo opraveno. V tomto místě se ale nedělala rekonstrukce včetně podloží, jen oprava povrchu,“ vysvětlil litovelský starosta Viktor Kohout.

Michala Záchu nahradil v zastupitelstvu Petr Caletka.
Přerovské „Palermo?“ ODS se ocitla pod palbou opozice. Zácha nahrazen

Loučany: nová silnice na starou

K nesrovnalostem mělo podle starosty Jaroslava Loutockého dojít také při rekonstrukci takzvané hlavní polní cesty v Loučanech na Olomoucku. Jednalo se o zakázku, kterou financovala obec.

„Cestu u nás rekonstruovala stejná firma, která opravovala krajské silnice z kauzy Autostráda, všechno už prověřuje policie. Obci měla vzniknout škoda přibližně jeden milion korun,“ sdělil starosta Jaroslav Loutocký s tím, že část nové silnice byla položena na původní povrch staré polní cesty, což podle něj bylo v rozporu se zadáním.

Jedním z hlavních aktérů kauzy měl být podle vyšetřovatelů Tomáš Tomanec - stavbyvedoucí, který prý vymyslel, jak opravu této silnice ošidit a nelegálně na ní vydělat.

Bez vědomí zadavatele rozhodl údajně o tom, že stavební práce budou prováděny „naprosto jinými postupy, jinou technologií a v jiné kvalitě než za podmínek stanovených v uzavřené smlouvě o dílo“.

Tomanec podle Reportérů ČT uváděl plány zločinecké skupiny do praxe - zařizoval šizení zakázek tak, aby z nich pro skupinu zbyly peníze. Na vše měl pak v terénu dohlížet.

Šok. Jednáte z gangstery

Další ošizenou stavbou měla být i silnice v obci Slatinky. Na ní se měla skupina z veřejných peněz obohatit o zhruba dva a půl milionu korun. Starostka obce Monika Prokopová se netají tím, že ji jednání organizované zločinecké skupiny šokovalo.

„Oprava silnice třetí třídy ve Slatinkách zahrnovala také chodníky a venkovní osvětlení. V tuto chvíli nemůžeme dělat nic, protože neznáme míru poškození. Šokovalo mě, že na takovou organizovanou skupinu narazíte na kraji. Jak můžete vědět, že jednáte s gangstery?,“ ptá se starostka.

Pro obec to prý byla ikonická stavba, na kterou místní čekali třicet let.

„Měla spoustu překážek, nejprve byl covid, pak udělaly ceny kotrmelec po vypuknutí války na Ukrajině. Když se to konečně postavilo, lidé byli nadšení. Pak ale zjistíte, že bylo všechno domluvené a účtovali nám něco, co neprovedli,“ poznamenala.

V původní silnici se navíc našly vysoké koncentrace rakovinotvorného dehtu, který měli stavebníci podle projektu odborně zlikvidovat. Úkon sám o sobě je ale drahý a organizovaná skupina ve Slatinkách na něm chtěla ušetřit.

Nebezpečný materiál nechávali stavaři místo na skládce přímo na stavbě.  „To, co shrabali, nám sem zase naházeli,“ líčí starostka.

Rektor Vysoké školy logistiky v Přerově Václav Cempírek.
Považovali jsme Záchu za odborníka, říká rektor Vysoké školy logistiky v Přerově

Jsme rádi, že se to nespravovalo

A jak vnímají kauzu ošizených cest v kraji starostové z obcí na Přerovsku, kteří se dodnes oprav poničených komunikací nedočkali?

„Krajská silnice, která vede naší obcí, stále čeká na opravu. Dostala zabrat, protože po ní jezdily kamiony a vozily se přes ni škodovky na letiště. Udržuje se ve stavu sjízdnosti a teď už asi postrádá smysl ji spravit. Snad se dočkáme opravy po dokončení D1,“ řekl starosta Bochoře Tomáš Volek.

Dopravě mezi Přerovem a Bochoří podle něj odlehčila nová přeložka, vybudovaná v rámci stavby dálnice D1.

„Jsme nakonec rádi, že se to nespravovalo, nová silnice náš problém vyřešila. Původní krajská silnice mezi Přerovem a Bochoří je uzavřená a v budoucnu připadne do majetku naší obce. Je v plánu, že tudy povede cyklotrasa,“ uzavřel starosta.

Jaroslav Faltýnek po zveřejnění jeho deníku čelil podezření, že ovlivňoval dopravní zakázky v Olomouckém kraji. Ilustrační koláž
Zakázky u silnic budou jinak. Kraj mění pravidla po "Faltýnkově deníčku"

Hejtman: Silnice budeme nově přebírat po vrstvách

První výsledky analýz několika silnic z kauzy Autostráda už má k dispozici vedení Olomouckého kraje. Na to, jak rozbory dopadly a jaký bude další postup, jsme se zeptali olomouckého hejtmana Josefa Suchánka (STAN).

Olomoucký hejtman Josef SuchánekOlomoucký hejtman Josef SuchánekZdroj: Deník/Vladimír Pryček

Jakým způsobem probíhalo testování silnic?
Postupovali jsme na základě policejního vyšetřování, kde bylo označeno devět silnic. Analyzujeme všechny úseky. Jedná se o zakázky, které byly dokončeny po roce 2021 a později. Za provedení sond a analýz kraj zaplatil téměř 600 tisíc korun. Není to málo, ale s ohledem na to, že do oprav silnic a mostů každoročně dává okolo miliardy, je to ještě snesitelná částka. Pokud na základě analýz uplatníme reklamace u dodavatelů, jsou to účelně vynaložené prostředky.

Jaké jsou průběžné výsledky?
V minulém týdnu jsem dostal na stůl první sadu výsledků. S kolegy z odboru dopravy se analýzami budeme zabývat na pravidelné poradě. Vše vyhodnotíme a uděláme závěry. Některé zkoušky vyšly tak, že se dají interpretovat dvěma způsoby. Například na jedné silnici dobře vyšly zátěžové testy, což znamená, že základní parametr je v pořádku. Zároveň tam ale nejsou položeny vrstvy, které tam podle projektové dokumentace měly být. Teď musíme vyhodnotit, který parametr pro nás bude důležitější z pohledu dalšího postupu.

Jak se budou problematické úseky řešit?
Budeme uplatňovat reklamaci na dodavatelích tam, kde bude zjištěna odchylka od projektové dokumentace. Pokud bychom někde zvolili ten nejnáročnější postup, kterým je rozbourání cesty a nové položení všech vrstev, tak to už je závažné rozhodnutí. To nemůžeme udělat jen sami mezi sebou. Chtěl bych do tohoto rozhodnutí zahrnout také starostu dotčené obce, protože i ten by měl mít možnost říct konečné slovo. Druhým způsobem řešení reklamací konkrétních úseků by mohlo být uplatnění slevy z ceny celého díla a vrácení částky za nerealizované položky stavby.

Bude kraj vracet dotace na stavbu těchto silnic?
Zpočátku to opravdu vypadalo, že může hrozit vracení dotací. V tuto chvíli už si nemyslím, že by na tuto variantu mělo dojít. Mám za to, že škody nebudou vyšší, než kolik indikovala policie, tedy okolo 50 milionů korun. Předpokládám, že budou o něco nižší a hlavně nepůjdou na vrub Olomouckého kraje. Máme v rukou veškeré páky na uplatnění reklamací, jde to za dodavateli.

Jaká opatření hejtmanství udělalo?
Na prvním místě je samozřejmě otázka lidského faktoru. Personální změny, které jsme provedli, by z tohoto pohledu měly vést ke stabilnější situaci. Máme také rozpracovaný projekt, kde budeme lépe pracovat s datovou analýzou. Zadáváme do systému data všech dříve realizovaných veřejných zakázek. Budeme schopni na základě analýz již dokončených zakázek určit, které budoucí zakázky bychom měli podrobit rozsáhlejší finanční kontrole nad rámec toho, co děláme běžně.

Změnil se postup při předávání dopravních zakázek?
Zavedli jsme, a dáváme to nově i do smluv s dodavateli silnic, že budeme od dodavatelů postupně přebírat jednotlivé konstrukční vrstvy. Postupně je budeme analyzovat, což sice o něco zpomalí rychlost stavby, ale bude to jen o jednotky týdnů. Na druhou stranu budeme mít garanci toho, že se tam takzvaně narychlo nepřikryje něco, co nemá být vidět. Dílo se bude předávat průběžně, což se v minulosti nedělo. Sondy se dělaly jen při předání hotového díla. Nový postup, kdy se silnice budou přebírat po jednotlivých vrstvách, a až po odsouhlasení stavebním dozorem, by měl kvalitu silnic zlepšit.