Kamiony nad 12 tun do Přerova nesmějí - a důvodem je nejen uzavírka páteřní komunikace v Polní ulici, ale i fakt, že po zprovoznění úseku dálnice D1 mezi Lipníkem a Přerovem doprava zhoustla.

Až do vypuknutí pandemie strážníci nezodpovědné šoféry kamionů, kteří i přes zákaz vjížděli do města, pokutovali. Kontroly ale museli kvůli jiným povinnostem načas přerušit.

„V době nouzového stavu jsme měli jiné priority. Dalším z důvodů byla ale i obava z nákazy při kontaktu s řidiči kamionů z cizích zemí,“ vysvětlil zástupce ředitele Městské policie v Přerově Miroslav Komínek.

Strážníci se ke kontrolám od června zase vrátí - i když za zpřísněných hygienických podmínek - nezbytné bude používání respirátorů nebo ochranných štítů při běžné silniční kontrole.

Podle evidence, kterou si vede Městská policie, vjíždějí do Přerova nejčastěji řidiči kamionů z Polska, kterých bylo od počátku roku na 207. Početnou skupinu tvoří i Ukrajinci - těch zastavili strážníci na 108. Hned za nimi následují šoféři z Běloruska a Česka.

„Občas k nám zabloudí i kamiony z Litvy, Rumunska, Moldávie, Kazachstánu nebo Makedonie,“ doplnil.

Šoférům, kteří nerespektují zákaz, hrozí pokuta až dva tisíce korun. Ve správním řízení může být ale ještě vyšší.

Olomouc - Zlín? Přes pole a za 1 hodinu 45 minut

Nad dopravou v Přerově skřípou zuby i řidiči osobních aut, kteří městem pouze projíždějí.

„Cesta z Olomouce do Zlína mi trvala téměř dvě hodiny, protože mě navigace poslala přes Dluhonice, abych uspořil čas. Tam se ale staví most. Jedna značka mě i dodávku, která jela za mnou, dovedla polní cestou až k železniční trati. Po další šipce jsem se zase ocitl u zahrádkářské kolonie. Nakonec jsem stejně skončil v koloně v Předmostí, ve které jsem strávil dvacet pět minut,“ popsal jeden ze šoférů Marcel G. ze Zlína.

Cesta mu prý trvala 1 hodinu a 45 minut.

„V autě trávím poměrně dost času a mám možnost srovnání s jinými městy. Neznám horší město na průjezd než je Přerov,“ dodal.

Kamiony podle řidičů osobních aut vůbec nerespektují značky.

„Nábřeží je často ucpané a viděl jsem i kamiony, které vjely do jednosměrné Polní ulice a divily se, že proti nim jedou auta,“ shrnul své postřehy jiný z šoférů.

Estakáda: už za rok

Přerov se kvůli katastrofální dopravě snaží tlačit na urychlení rozběhnutých staveb. Protože zahájení úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem nadále blokují ekologičtí aktivisté, upíná se především na dokončení mimoúrovňového křížení v Předmostí a průpich.

Estakáda nad železniční tratí, jejíž stavba běží na plné obrátky, navede auta do Polní ulice a Předmostí se tak citelně uleví.

Na kontrolním dni stavby mimoúrovňového křížení už padly i konkrétní termíny.

„Začátkem května příštího roku by měla být spuštěna doprava po estakádě nad tratí. Na podzim roku 2021 se pak počítá s dokončením celé stavby mimoúrovňového křížení,“ uvedl radní pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).

V Polní ulici se doprava aktuálně přesunula do jízdního pruhu blíže k Obi a obousměrně by se mělo začít po silnici projíždět v příštím roce. Součástí investice je nejen rozšíření Polní ulice na čtyřpruh a zbudování estakády nad železniční tratí, ale i stavba okružní křižovatky u Lidlu.

„Ta by ale měla začít až poté, co se doprava pustí po estakádě nad tratí. Všechny práce zatím běží podle harmonogramu,“ uzavřel Alexandr Salaba z oddělení dopravy přerovského magistrátu.