Kamiony z lomu Podhůra si krátí cestu přes Hlinsko, Pavlovice u Přerova, Tučín a Želatovice téměř dva roky.

Starostové dotčených obcí jednali s hejtmanem Jiřím Rozbořilem, který jim přislíbil pomoc.

Situaci sledují starostové dalších obcí, kteří se bojí, že kamiony si najdou cestu přes ně.

„Nikdo nás neseznámil se studií, respektive kudy bude trasa vedena. Bylo by fér nás přizvat k jednání," soudí starosta Oseku nad Bečvou Martin Engl.

U obce jsou mýtné brány, kamiony by tedy správně měly jezdit přes Osek nad Bečvou.

Starostové se ale bojí, že místo toho, aby pokračovaly do Přerova nebo Lipníku nad Bečvou, odbočí na Oldřichov. Tudy pak dále do Sušic, Radslavic nebo na druhou stranu do Nových Dvorů.

I když jsou silnice papírově na úrovni II. třídy, jejich technické parametry tomu na některých místech neodpovídají. To je příklad komunikace mezi obcemi Sušice a místní částí Nové Dvory, které spadají pod Lipník nad Bečvou.

„Silnice se musí dát do pořádku, nejsou ve stavu, aby tady mohly jezdit denně kamiony do Podhůry, které vezou kamení a jsou přetíženy," zmiňuje starosta obce Sušice Bohumil Gibala.

„Cesty by měly být v takovém stavu, aby splňovaly dané podmínky, neohrožovaly bezpečnost a neničily soukromé vlastnictví," dodává.

Dostat ji na dálnici

Také silnice v Radslavicích čeká na opravu.

„Roky se u nás neinvestovalo. Požadujeme, ať nám někdo řekne, kdo nám zaplatí škody, které přijdou se zvýšením dopravy," říká starosta Josef Hrdlička.

Zástupci Hlinska, Pavlovic u Přerova, Tučína a Želatovic jednali posledních několik týdnů s hejtmanem Jiřím Rozbořilem, starostou Lipníku nad Bečvou Miloslavem Přikrylem a primátorem Přerova Vladimírem Puchalským. V současnosti se čeká na výsledky správního řízení.

„Vyjádření Přerova a Lipníku nad Bečvou by mělo být v červnu. Pokud se správy nedohodnou, musí rozhodnout kraj," uvedl Jiří Rozbořil.

Variant, kudy by mohly kamiony jezdit, je podle něj více.

„Komunikace III. třídy z lomu Podhůra na Hlinsko by se osadila zákazem, čímž by se doprava odklonila na Lipník. Snaha je dostat ji na dálnici. Další z variant je odklonění na Nové Dvory, Sušice a dál," nastínil trasu, které se právě starostové obávají.

Hejtman: Nikdy nebudou všichni spokojení

V případě, že zůstanou pro kamiony nad 12 tun uzavřeny Kozlovice, musela by doprava pokračovat přes Radslavice a Prosenice.

„Pokud se otevřou Kozlovice, tak by to pokračovalo i do Přerova," doplnil hejtman.

Zákaz pro kamiony nad 12 tun v Kozlovicích je totiž dočasný z důvodu špatného stavu silnice.

Datum celkové rekonstrukce zatím není určený, až na ni dojde, měla by se cesta vysoko tonážní dopravě opět otevřít.

Dostat kamionovou dopravu z cest, které vedou malými vesnicemi, není možné.

„Nikdy nebudou všichni spokojení, problémů je celá řada. Snaha je, aby kamiony jezdily na kruhový objezd v Lipníku nad Bečvou. Tam kamiony mohou, ale místo toho jezdí přes obce na silnicích III. tříd, kde to mají rychlejší, ale tam nepatří," uzavřel Jiří Rozbořil.