Z unikátního průzkumu vyplynulo, že ne na všech základních školách se nebezpečím a mnohdy škodlivým obsahem internetu zabývají.

„Překvapivým zjištěním pro nás bylo zejména to, že ředitelé škol zpravidla nemají detailní představu, k jakým účelům jsou školní počítače využívány,“ uvedl Martin Hanzal, výkonný ředitel společnosti, která výzkum prováděla.

Na přerovských školách je situace s monitorováním počítačů a tudíž i ochranou dětí před nebezpečnými vlivy internetu uspokojivá.

Důležitý je i lidský přístup

Například na základní škole U Tenisu se tuto problematiku rozhodli řešit hned dvěma způsoby: pomocí speciálního softwaru i rozhovory s dětmi.

„Softwarový přístup znamená, že využíváme serverový systém, který v reálném čase vyhodnocuje webové stránky. Jestliže je překročena určitá bodová hodnota takové stránky, je přístup k ní zablokován. Systém mimo jiné umožňuje blokovat i konkrétní weby či webové stránky,“ upřesnil správce sítě základní školy U Tenisu Jaroslav Krejčí. Důležitou součástí je podle Krejčího i lidský přístup.

„Na začátku každého pololetí jsou žáci poučeni o tom, za jakých podmínek mohou pracovat na počítačích a při hodinách jsou vždy pod dozorem učitele,“ dodal.

Osvědčená výstraha

Ověřený postup, jak žáky varovat před nevhodnými internetovými stránkami má i webmaster ze základní školy Želatovská Jaromír Školoudík.

„Hned na začátku roku jsem ukázal žákům, že můžu panu řediteli a rodičům vytisknout sestavu, kdy, kde a kdo byl na jaké stanici. Tato výstraha prozatím fungovala,“ popsal.

I ve zdejších učebnách používají monitorovací systém, který hodlají do budoucna ještě vylepšit.

„Určitě to plánujeme, ale čekáme až na příležitost, kterou nabízí projekt EU „Peníze do škol“, který by se měl na naší škole rozběhnout od roku 2012,“ dodal.

Za Mlýnem? Software a prevence

Hned několikastupňovou kontrolu dětí při práci s internetem používají i zaměstnanci základní školy Za Mlýnem. Jako jinde, i zde je všech dvaasedmdesát počítačů na škole sledováno speciálními softwary, které učitelům umožňují sledovat jednotlivý obsah každého z nich.

„Kromě toho v hodinách informatiky působí učitelé preventivně na žáky a seznamují je s nebezpečím a riziky všech kybernetických patologických jevů,“ upřesnila ředitelka školy Božena Přidalová.

Jak výzkum ukázal, žáky na školních počítačích láká nejvíce právě internet, kde mohou vyhledávat informace a připojovat se k různým sociálním sítím. Oproti tomu už jen pouhých šest procent z nich dnes vyhledává školní počítače kvůli hrám.

Naděžda Švrčková