Zpráva přišla v době, kdy se slibně rozjíždí projekt na provoz smíšeného letiště. Ten se ale bez podpory armády neobejde.

Na ministerstvu obrany se tento týden o osudu přerovské vrtulníkové základny horečně jednalo. Výstupy ze schůzek jsou ale rozporuplné.

Zatímco náměstek hejtmana Olomouckého kraje a předseda představenstva společnosti Regionální letiště Přerov Ivan Kosatík (ODS) tvrdí, že armáda své původní postoje nezměnila a s vojenským letištěm i nadále počítá, přerovští opoziční politici z Věcí veřejných mají jiné informace.

Bílá kniha rozhodne

„Jednali jsme s náměstkem ministra obrany Jiřím Šedivým, abychom zjistili, jaké jsou perspektivy smíšeného letiště. Překvapil nás svým realistickým postojem a naznačil, že by bylo vhodné, aby města pozastavila financování společnosti Regionální letiště Přerov až do doby vypracování armádní koncepce,“ shrnul předseda přerovské organizace Věcí veřejných Jiří Kohout, který se schůzky zúčastnil.

Na ministerstvu obrany nyní vzniká takzvaná Bílá kniha, která detailně rozebírá priority české armády v příštích letech. Hotová bude letos na jaře.

„Náměstek ministra obrany na schůzce doslova uvedl, že jsou vážné ekonomické důvody pro to, aby armáda přemýšlela, že v Přerově skončí,“ tlumočil obsah schůzky Kohout.

Pokud by totiž rezort hledal úspory, rozhodně by nezrušil modernizovaná letiště, do nichž se v minulosti výrazně investovalo a potečou do nich i nadále finance – například v Čáslavi, Náměšti nad Oslavou nebo Pardubicích.

„Bílá kniha vzniká už od podzimu loňského roku a hotová by měla být letos na jaře, kdy ji také představíme veřejnosti. Odpověď na konkrétní otázky, týkající se přerovského letiště, tedy tedy budeme znát později. Zatím je zbytečné předjímat,“ řekl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Zcela jiné informace než přerovští politici z Věcí veřejných má náměstek hejtmana Olomouckého kraje Ivan Kosatík, který jednal tento týden na ministerstvu obrany.

„Bylo nám řečeno, že stále platí příslib ministra Alexandra Vondry. Ten na své poslední návštěvě uvedl, že letiště v Bochoři zůstane. Pro mě je podstatné, že zatím nikdo nezměnil původní usnesení vlády, které hovoří o zachování vrtulníkové základny v Přerově. Stejný příslib jsme dostali i od premiéra Petra Nečase,“ zrekapituloval poslední vývoj Kosatík.

Smíšené letiště má šanci získat dotaci

Přerovské letiště získalo loni na podzim licenci pro civilní lety a má statut neveřejného mezinárodního letiště se smíšeným provozem. Jen do úpravy přistávací plochy a modernizace se v minulých dvou letech investovalo přes sto milionů.

„V první etapě investovaly Olomoucký a Zlínský kraj společně s městem Přerov do přistávací dráhy 63 milionů. Zatím jsme zde ale pouze v nájmu a jednáme s ministerstvem obrany o převodu severní části vojenského letiště do našeho majetku,“ uvedl ředitel Regionálního letiště Přerov Petr Polášek.

Toho informace o možném zrušení bochořské základny překvapily. Nepovažuje je ale za nic přelomového.

„Na jedné straně je tu neustálá snaha jedné armádní elity letiště zavřít, na straně druhé dostáváme ujištění od oficiálních činitelů, že to tak nebude. Děje se tak už delší dobu,“ tvrdí Polášek.

Společnost Regionální letiště Přerov, v níž mají stejné podíly oba kraje – Olomoucký a Zlínský a město Přerov, má podle něj rezervovanou částku 400 milionů korun z Regionálního operačního programu Evropské unie na projekt smíšeného letiště.

„V tuto chvíli dolaďujeme poslední věci s evropskou komisí,“ řekl Polášek.

Bez armády to nepůjde

Že se projekt civilního letiště bez účasti armády neobejde, o tom je přesvědčen přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD).

„Pokud by ze základny odešli vojáci, je provoz jen těžko ufinancovatelný. Jen letecký provoz přijde ročně na 300 milionů a celkové náklady letiště činí 600 milionů,“ řekl primátor.

Podle něj by bylo korektní, kdyby z ministerstva obrany přišlo jednoznačné vyjádření o dalším osudu základny. Jinak jsou jakákoliv sdělení pouze prázdným gestem.

„Pokud nám rezort obrany oficiálně napíše, že základnu ruší, tak zastavíme investice. To se ale nestalo a stále máme platný příslib armády i ministra obrany, že letiště v Přerově zůstává,“ zdůraznil primátor.

Město Přerov investovalo do modernizace letiště v roce 2009 částku 1 milion korun, v roce 2010 to byly 3 miliony a na letošní rok je vyčleněno 8 milionů.

„Oficiálně jsme neobdrželi žádnou informaci o pozastavení projektu,“ řekl mluvčí magistrátu Bohuslav Přidal.

Chvíli ano, chvíli ne. Postoje politiků k letišti

říjen 2007 – český premiér Mirek Topolánek oznámil vojákům přerovské vrtulníkové základny, že vláda rozhodla o zachování bochořského letiště. Zrušit ho chtěla předchozí garnitura

září 2008 – přerovští zastupitelé posvětili založení akciové společnosti Regionální letiště Přerov, která se má stát partnerem pro jednání s armádou o smíšeném provozu. Olomoucký kraj v ní má podíl 34 procent, Zlínský kraj a město Přerov pak po 33 procentech.

říjen 2008 – piloti bitevních vrtulníků Mi- 24/35, ověnčení trofejemi ze soutěží NATO, se stěhují z přerovské základny do Náměště nad Oslavou. Po jejich odchodu zůstávají pouze dopravní vrtulníky Mi-17.

prosinec 2009 – kraj začal s výkupem pozemků pro zbudování letiště se smíšeným provozem. Do dvou let hodlá vykoupit od soukromníků parcely za patnáct milionů.

leden 2010 – společnost Regionální letiště Přerov podala žádost na Úřad pro civilní letectví o zařazení na seznam mezinárodních neveřejných letišť.

květen 2010 – ministr obrany Martin Barták ujistil vojáky, že vrtulníková základna v Přerově zůstane zachována. Pokračují kroky na zbudování smíšeného provozu na letišti. Akcionáři společnosti Regionální letiště Přerov už investovali do jeho rekonstrukce částku 37 milionů. Armáda vynaložila na opravu 63 milionů.

srpen 2010 – náměstek ministra obrany Michael Hrbata nedal na své poslední návštěvě Přerova jednoznačnou odpověď na otázku, zda se plánované úspory rezortu dotknou i přerovské vrtulníkové základny.

listopad 2010 – na přerovském letišti můžou přistávat civilní letadla. Společnost Regionální letiště Přerov získala licenci, která povoluje provoz pro menší typy letadel. Původně ale žádala Úřad pro civilní letectví o jiný typ licence, který by na letiště pustil i větší boeingy a airbusy.

Regionální letiště Přerov (RLP)

Akciová společnost, kterou před dvěma lety založili společně zástupci Olomouckého kraje, Statutárního města Přerova a Zlínského kraje. Jejím cílem je uchovat a rozšířit civilní provoz na přerovském letišti tak, aby se stalo křižovatkou nákladní i osobní dopravy se středoevropským významem.

U zrodu RLP stáli tehdejší hejtman Olomouckého kraje Ivan Kosatík (ODS), přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD) a tehdejší hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš (ODS). Společnost byla zapsána 21. ledna 2009. V jejím představenstvu jsou například i náměstek přerovského primátora Josef Kulíšek (ODS) a náměstek hejtmana Olomouckého kraje Pavel Horák (KDU-ČSL). Ředitelem RLP je Petr Polášek.

Zdroj: www.justice.cz